لوله کشی حوله خشک کن به چه صورت انجام می شود؟

لوله کشی حوله خشک کن به چه صورت انجام می شود؟

در صورتی که قصد تهیه و نصب یک حوله خشک کن هیدرونیک (حوله خشک کن هایی که از آب برای گرمایش استفاده می کنند.) برای سرویس بهداشتی یا حمام منزل خود را دارید، آسانترین راه تهیه یک رادیاتور با اندازه های برابر با رادیاتور قبلی است. در این صورت دیگر نیازی به حفاری در کف و تغییر در سیستم لوله کشی نیست.

اما اگر تمایل داشته باشید که محل قرار گیری رادیاتور را تغییر داده یا اندازه آن را متفاوت انتخاب کنید و یا حتی در محلی که هیچ گونه رادیاتوری قرار نداشته رادیاتور حوله خشک کن جدیدی را نصب کنید بنابراین لازم خواهد بود تا لوله کشیهای مورد نیاز انجام گردد. نحوه لوله کشی حوله خشک کن، با استفاده از لوله و اتصالات مدرن، کار چندان دشواری نیست. برای این که با این فرآیند آشنا شوید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فرایند لوله کشی

نحوه لوله کشی حوله خشک کن به مدل و سایز حوله خشک کنی که قصد تهیه و خرید آن را دارید بستگی دارد. به طور کلی این رادیاتورها نیز مثل سایر رادیاتورهایی که برای منازل استفاده می شوند دارای یک شیر و لوله ورودی آب و یک شیر و لوله خروجی آب هستند. بدین ترتیب آب گرم می تواند در رادیاتور حوله خشک کن به چرخش درآمده و آن را گرم کند. قبل از شروع کار، باید کف اتاق یا سرویس بهداشتی و حمام را حفاری کنید تا به سیستم لوله کشی دسترسی پیدا کنید سپس انشعابات مورد نیاز را به مکان مورد نظر بکشید. سپس عملیات ساختمانی جهت پوشاندن و دفن لوله ها در کف را انجام دهید. در صورتی که لوله کشی را به صورت روکار انجام بدهید کافی است تا لوله های اصلی را پیدا کرده و انشعابات را به صورت روکار متصل کنید.

توجه به مراکز لوله به هنگام خرید حوله خشک کن

توجه به مراکز لوله به هنگام خرید حوله خشک کن
توجه به مراکز لوله به هنگام خرید حوله خشک کن

ممکن است هنگام بررسی در مورد نحوه لوله کشی حوله خشک کن، اصطلاح “مراکز لوله” را شنیده باشید. به بیان ساده، مراکز لوله، فاصله بین مراکز لوله های رفت (ورودی آب گرم) و برگشت (خروجی آب گرم) را نشان می دهد. به فاصله مراکز لوله ها از یکدیگر آکس نیز گفته می شود. این اصطلاح یکی از اندازه هایی است که هنگام خرید حوله خشک کن از فروشگاه های معتبر مثل فروشگاه اینترنتی حوله خشک کن لوتوس  باید آن را در نظر داشته و از فروشنده بخواهید حوله خشک کنی متناسب با این اندازه به شما ارائه کند.  معمولا آکس های 50 سانتی متری در بازار متداول تر هستند اگرچه برخی حوله خشک کن ها با آکس 35 سانتی متری نیز موجودند. در صورتی که فاصله آکس غیر متعارفی، مطلوب شما است می توانید به صورت سفارشی محصول مورد نظر خود را تهیه کنید.

قطر لوله های انشعابی

یکی دیگر از نکات مهم، قطر لوله های انشعاب گیری از سیستم لوله کشی مرکزی است که باید متناسب با اندازه و تعداد پره ها یا نرده های حوله خشک کن باشد. به طور کلی قطر لوله هایی که برای جریان ورودی یا رفت و جریان خروجی یا برگشت در نظر گرفته می شود برابر هستند.

پیدا کردن مکان مناسب برای لوله ها

پیدا کردن مکان مناسب برای لوله ها
پیدا کردن مکان مناسب برای لوله ها

لوله های انشعابی بهتر است از نزدیک ترین لوله های اصلی گرفته شود و حتی الامکان با در نظر گرفتن پارامترهای مهم دیگر، تلاش شود تا بهترین مکان برای نصب حوله خشک کن تعیین شود. معمولا دو لوله ورودی و خروجی روی یک خط و در پایین حوله خشک کن قرار می گیرند اگرچه گاهی بسته به مدل آن، ممکن است لوله ها به حالت های مختلفی مثل رو به روی یکدیگر بالا و پایین  و یا هردو در یک سمت بالا و پایین قرار داشته باشند. علاوه بر این، در دو طرف حوله خشک کن باید فاصله آزاد از دیوار ها را در نظر گرفت تا امکان هرگونه تغییرات احتمالی و هواگیری وجود داشته باشد.

انواع لوله کشی حوله خشک کن

نحوه لوله کشی حوله خشک کن می تواند به شکل های متفاوتی باشد. برای مثال می توان لوله کشی را به صورت روکار و یا توکار انجام داد. هرکدام از این روش ها مزایای متعددی دارند و می توانند در شرایط های مختلف انجام گردند.

لوله کشی توکار

لوله کشی توکار
لوله کشی توکار

نحوه لوله کشی حوله خشک کن به روش توکار از نظر ظاهری بسیار زیباتر بوده و در شرایطی که مشکلی با حفاری و کارهای ساختمانی وجود نداشته باشد معمولا ترجیح بر آن است که لوله کشی توکار انجام شود. البته باید توجه داشت که این نوع لوله کشی هزینه بیشتری نسبت به لوله کشی روکار داشته و در صورت نشتی و یا نیاز به تغییرات بعدی، عملیات ساختمانی آن دشوارتر و پرهزینه تر خواهد بود.

لوله کشی روکار

نحوه لوله کشی حوله خشک کن به صورت روکار مزایای خودش را دارد. در این روش ممکن است کمی ظاهر حمام یا سرویس بهداشتی تحت تاثیر قرار بگیرد اما انجام کار در زمان کمتر و با هزینه پایین تری صورت می گیرد و از نظر تغییرات مورد نیاز بعدی، راحت تر می توان عمل کرد. البته باید توجه کرد که مشکل ظاهر لوله کشی روکار را می توان با استفاده از داکت ها تا حدودی از بین برد و ظاهر مرتب تری برای آن ها ایجاد کرد و در صورت نیاز نیز به راحتی به آن ها دسترسی پیدا کرد. در واقع استفاده از داکت ها سبب می شود که مزایای لوله کشی توکار و رو کار را با هم به دست آورد.

مزایای استفاده از لوله های پلیمری

مزایای استفاده از لوله های پلیمری
مزایای استفاده از لوله های پلیمری

امروزه در اکثر کاربردها لوله های پلیمری جایگزین لوله های فلزی شده اند که در گذشته استفاده می شد. این لوله ها انواع مختلفی دارند و از ویژگی های آن ها می توان به وزن کم، نصب آسان و بدون نیاز به جوشکاری اشاره کرد. یکی از نکات مثبت این لوله عدم ایجاد خوردگی در ان ها است. علاوه بر این، ظاهر سفید این لوله ها در لوله کشی های روکار جلوه بهتری خواهد داشت. اما یکی از معایب لوله های پلیمری در مقایسه با لوله های فلزی، مقاومت کمتر نسبت به ضربه و سوراخ شدگی است. به همین دلیل است که این لوله ها بیشتر برای لوله کشی های روکار استفاده می شوند.

نصب حوله خشک کن

پس از این که با نحوه لوله کشی حوله خشک کن آشنا شدید و لوله کشی های مورد نیاز را بر اساس آن انجام دادید، نوبت به نصب حوله خشک کن می رسد. روش نصب حوله خشک کن نیز بسیار آسان و ساده است. قبل از نصب حوله خشک کن جدید، اطمینان حاصل کنید که دیوار و اتصالات، به اندازه کافی محکم هستند تا بتوانند وزن رادیاتور را هنگام پر شدن آب تحمل کنند.

نحوه اتصال حوله خشک کن به لوله کشی

نحوه اتصال حوله خشک کن به لوله کشی
نحوه اتصال حوله خشک کن به لوله کشی

در مرحله اول، ابتدا با اتصالات تلسکوپی دنباله دار، به ورودی و خروجی رادیاتور حوله خشک کن شروع کنید. از زانویی ها می توانید در جای مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که باید با نوار PTFE آب بندی را انجام دهید تا احتمال نشتی آب از بین برود. فقط وقتی اتصالات در جای خود قرار دارند و به درستی متناسب هستند باید اتصالات را کاملاً محکم کنید. با ثابت نگه داشتن هر اتصال با آچار لوله آن ها را تنظیم کنید. البته اطمینان حاصل کنید که بیش از حد آن ها را سفت نکنید. یادتان باشد که به طور معمول، برای حوله خشک کن های متداول، ارتفاع حوله خشک کن از کف حدود 90 تا 120 سانتی متر است.

آیا حوله خشک کن های برقی به لوله کشی نیاز دارند؟

اگر نمی خواهید سیستم گرمایشی آب گرم موجود را گسترش دهید یا نگران دردسرهای لوله کشی باشید، تهیه یک حوله خشک کن برقی راه حل بسیار خوبی است. این حوله خشک کن ها با برق کار می کنند بنابراین دیگر نیازی نیست تا برای نصب آن ها لوله کشی های رایج را انجام داد و آن ها را به سیستم لوله کشی گرمایشی مرکزی وصل کرد.

حوله خشک کن های دوگانه

حوله خشک کن های دوگانه
حوله خشک کن های دوگانه

این حوله خشک کن ها هم به سیستم گرمایشی مرکزی منزل متصل می شوند و هم این قابلیت را دارند که با برق کار کنند. این  حوله خشک کن ها به شما این امکان را می دهند که در صورت خاموش بودن سیستم گرمایش مرکزی، با استفاده از برق بتوانید از آن به طور مستقل استفاده کنید. عنصر الکتریکی با یک سوئیچ و یک ترموستات کنترل می شود بنابراین می توانید آن را روشن و خاموش کنید تا در صورت لزوم گرمای بیشتری ایجاد کند. علاوه بر این، برای استفاده در ماه های تابستان که سیستم گرمایش مرکزی خاموش است مناسب هستند. به خاطر داشته باشید که اگرچه این حوله خشک کن های دوگانه انعطاف پذیری بالایی برای استفاده دارند، اما برای نصب علاوه بر منبع تغذیه برق به زیر ساختارهای تاسیساتی و لوله کشی نیز نیاز خواهند داشت.

لوله کشی حوله خشک کن های کروم

روش لوله کشی و نصب حوله خشک کن کروم کاملا مشابه با حوله خشک کن های هیدرونیک دیگر انجام می شود و تفاوتی ندارد. حوله خشک کن های کرومی زیبایی ظاهری و درخشندگی فوق العاده ای دارند و می توان به راحتی آن ها را با شیرآلات سرویس بهداشتی و حمام هماهنگ کرد.

منبع: diy

2 thoughts on “لوله کشی حوله خشک کن به چه صورت انجام می شود؟

    • محمد رضا حبیب پور says:

      سلام
      اولین موضوع اینه که باید فاصله مرکز تا مرکز لوله ها ۵۰ سانت باشه در اصطلاح آکس باید ۵۰ سانت باشه ولی اگر محدودیت جا دارید می توانید آکس را ۳۵ یا عدادی دیگر ، ولی نه کمتر از ۷ سانت انتخااب کنید
      موضوع دوم فاصله لوله ها از کف زمین هست که در ارتفاع ۱متر و ۲۰ سانت قرار می گیرد
      و در آخر بحث وروردي و خروجي آب هست كه معمولاً ورودي آب گرم را سمت راست حوله خشك كن و خروجي را سمت چپ در نظر مي گيرند ولي عوض كردن جاي ورودي و خروجي در كارايي حوله خشك كن نغييري ايجاد نمي كند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
  • هیج محصولی در سبد نیست
تمامی قیمت ها بروز میباشد.
0