طریقه نصب حوله خشک کن چگونه است؟

طریقه نصب حوله خشک کن چگونه است؟

حوله خشک کن ها معمولا ایمن بوده و استفاده و نصب آن ها بسیار آسان است و در صورتی که کمی در کارهای تاسیساتی مهارت داشته باشید شاید خودتان نیز بتوانید نصب را انجام دهید. در ادامه نکات مهمی جهت آشنایی با روش نصب حوله خشک کن شرح داده می شود. اگرچه نصب حوله خشک کن ساده است اما برای اطمینان از کارکرد صحیح و جلوگیری از مشکلات احتمالی بعدی در صورتی که فکر می کنید برای این کار مهارت کافی ندارید بهتر است کار نصب را به افراد با تجربه تر بسپارید. برای خرید مطمئن حوله خشک کن می توانید به فروشگاه اینترنتی حوله خشک کن لوتوس مراجعه کنید. تنوع در مدل های این فروشگاه، به شما کمک می کند تا به راحتی مدل حوله خشک کن مورد نظر خود را یافته و خریداری نمایید. 

اقدامات لازم پیش از تهیه و نصب حوله خشک کن

اگر قرار است به طور کامل  فضای حمام یا سرویس بهداشتی منزل خود را بازسازی کنید بهتر است رنگ آمیزی یا سرامیک کاری پشت حوله خشک کن را قبل از نصب انجام دهید. در صورتی که این امکان وجود داشته باشد بهتر است دیوار پشت حوله خشک کن نیز عایق بندی گردد تا از اتلاف گرما از طریق آن جلوگیری شود. اگر در حمام لوله کشی مربوط به رادیاتور یا حوله خشک کن دارید -و به فکر جابجایی محل آن نیستید- حتماً ابعاد و فاصله صحیح بین ورودی های لوله را بدست آورید، به این ترتیب می توانید هنگام خرید از این اندازه گیری ها استفاده کنید تا در زمان نصب مشکلی ایجاد نشود.  بهتر است این را درنظر داشته باشید که در صورتی که لوله کشی از قبل موجود است منطقی تر است که برای جلوگیری از هزینه های اضافی، حوله خشک کن را در همان محل نصب کنید.

مکان مناسبی برای نصب حوله خشک کن در نظر بگیرید

مکان مناسبی برای نصب حوله خشک کن در نظر بگیرید
مکان مناسبی برای نصب حوله خشک کن در نظر بگیرید

برای نصب بهتر است از دستور العمل های مربوط به روش نصب حوله خشک کن سازنده و اقدامات احتیاطی و ایمنی پیروی کنید. با تعیین مناسب ترین مکان برای حوله خشک کن شروع کنید. برای این کار به موارد زیر توجه کنید:

  • نقشه سرویس بهداشتی و یا حمام
  • ابعاد و حجم فضا
  • لوله کشی های موجود
  • اندازه حوله خشک کن مورد نیاز
  • نوع و مدل حوله خشک کن
  • سطح های عایق بندی شده

به طور معمول تلاش می شود تا حوله خشک کن در سرد ترین نقطه حمام یا سرویس بهداشتی نصب شود. این محل می تواند نزدیک به در یا پنجره و یا پشت یک دیوار خارجی باشد. به این ترتیب شما می توانید مطمئن باشید که گرما به خوبی در فضای حمام یا سرویس بهداشتی توزیع می شود. یکی از موارد مهم دیگر، سهولت دسترسی به آن در پایان استحمام و دوش گرفتن برای برداشتن حوله است.

رعایت فاصله ها از اطراف

به طور کلی هنگام نصب سعی می شود تا فاصله از هر نوع جسمی که به طور دائم در اطراف حوله خشک کن قرار دارد رعایت شود تا موانعی در مسیر انتقال حرارت و توزیع مناسب آن وجود نداشته باشد و گرما اتلاف نشود. معمولا بهتر است حوله خشک کن از هر طرف حداقل 10 سانتی متر با دیوار های مجاور فاصله داشته باشد. فاصله مناسب از کف حمام یا سرویس بهداشتی نیز حدود 60 سانتی متر در نظر گرفته می شود. برای این کار معمولا قبل از اتمام تکمیل کار ساخت حمام و سرویس بهداشتی، لوله کشی ها را در ارتفاع مناسب انجام می دهند.

اتصال پایه ها به قاب اصلی حوله خشک کن

اتصال پایه ها به قاب اصلی حوله خشک کن
اتصال پایه ها به قاب اصلی حوله خشک کن

پس از تهیه و خریداری حوله خشک کن از یک فروشگاه معتبر، ابتدا باید بسته بندی آن را با احتیاط باز کرد سپس مطمئن شد که تمام قطعات لازم برای نصب مطابق با روش نصب حوله خشک کن در بسته بندی وجود دارند و ابزار مناسب نصب نیز در دسترس شما قرار دارد. قطعات موجود را با موارد نشان داده شده در راهنمای دستورالعمل حوله خشک کن مطابقت دهید تا مطمئن شوید چیزی از دست نرفته است. دستورالعمل موجود در بسته بندی حوله خشک کن بسیار مهم و پرکاربرد است و نصب را می توان گام به گام بر اساس آن انجام داد. ابتدا پایه ها را به قاب اصلی حوله خشک کن متصل کرده و آن ها را با پیچ محکم کنید. پایه ها به عنوان فاصله دهنده عمل می کنند و حوله خشک کن را در فاصله مناسب از دیوار نگه می دارند.

تعیین و علامت زدن محل قرار گیری پیچ ها

تعیین و علامت زدن محل قرار گیری پیچ ها
تعیین و علامت زدن محل قرار گیری پیچ ها

در مرحله اول بهتر است حوله خشک کن را در جای خود قرار داده و محل قرارگیری پایه های آن را روی دیوار مشخص کنید. ( معمولا چهار پایه برای حوله خشک کن ها در نظر گرفته می شود اما ممکن است در انواع مختلف تعداد پایه ها و تکیه گاه ها نیز متفاوت باشد.) این کار برای حوله خشک کن آلومینیوم که سبک تر است می تواند راحت تر انجام شود اما برای حوله خشک کن های سنگین تر در صورت امکان می توان از جعبه مقوایی حوله خشک کن نیز استفاده کرد و به عنوان الگویی برای نصب آن را به کار برد. سپس برای اطمینان از اینکه حوله خشک کن کاملا در راستای افقی یا عمودی تنظیم است بهتر است از یک تراز استفاده کنید.

چگونه از جعبه حوله خشک کن به صورت الگو استفاده می شود؟

برای استفاده از جعبه مقوایی به عنوان الگو، ابتدا با قرار دادن حوله خشک کن روی آن محل پیچ ها علامت زده می شود. پس از آن جعبه روی دیوار در محل مورد نظر قرار گرفته و از روی علامت های آن، محل پیچ ها روی دیوار علامت گذاری می شود. حتی تراز کردن را هم با استفاده از جعبه می توان انجام داد و دیگر نیازی به بلند کردن حوله خشک کن و نگه داشتن آن در کنار دیوار وجود ندارد.

انجام سوراخکاری های مورد نیاز

پس از آن که محل قرار گیری پیچ ها به طور دقیق و تراز با هم مشخص شد با استفاده از دریوسایل دیگر می توان سوراخکاری را انجام داد. روش نصب حوله خشک کن و مشخص کردن جای پیچ ها بهتر است به گونه ای باشد که سوراخ های پیچ ها حتی الامکان در فواصل بین سرامیک ها قرار بگیرند به این ترتیب از ترک برداشتن احتمالی کاشی ها و سرامیک ها در اثر سوراخکاری با دریل جلوگیری می شود. با توجه به این که این پیچ ها باید وزن حوله خشک کن را تحمل کنند بهتر است این کار با دقت و با ابزار مناسب انجام شود گاهی ممکن است از قلاب ها یا گیره های مخصوص در بین نرده ها نیز استفاده گردد. باید توجه کرد که این پیج ها و قلاب ها بهتر است تا حد امکان کاور شوند تا نمای ظاهری حوله خشک کن حفظ شود.

محکم کردن حوله خشک کن در محل خود

محکم کردن حوله خشک کن در محل خود
محکم کردن حوله خشک کن در محل خود

پس از نصب گیره های مورد نیاز ابتدا درپوش های پلاستیکی را برداشته و درصورت وجود پسماندهای درون رادیاتور را تخلیه کنید. سپس مطابق با روش نصب حوله خشک کن آن را در محل خود قرار داده و با استفاده از پیچ ها و گیره ها از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید. در مرحله بعد شیرهای ورودی و خروجی آب را به حوله خشک کن متصل کرده و با نوارهای مخصوص آن ها را به خوبی آب بندی کنید. در مرحله آخر باید هواگیری انجام شود تا مطمئن شوید که گرمایش به طور صحیح انجام خواهد شد. باید توجه کرد که به منظور جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی و تغییر در ترکیب شیمیایی آبی که در رادیاتورهای مختلف در خانه در حال گردش است درصورتی که سایر رادیاتورها فولادی هستند از حوله خشک کن فولادی نیز برای حمام استفاده شود و به صورت ترکیبی از رادیاتورهای غیرفولادی استفاده نشود.

نکات مربوط به اتصال شیرهای آب

شیرهای ورودی و خروجی آب در حوله خشک کن ها بر خلاف رادیاتورها در قسمت پایین آن ها قرار می گیرد. به طور کلی شیر سمت راست ورودی آب و شیر سمت چپ خروجی آب است که می تواند در برخی لوله کشی ها متفاوت باشد. البته باید توجه کرد لوله کشی شیرهای ورودی و خروجی به مدل و نوع حوله خشک کن و روش نصب حوله خشک کن وابسته است برای مثال در برخی مدل ها شیر ورودی و خروجی در دو سمت مخالف بالا و پایین قرار دارند و یا در مدل های دیگر ممکن است دو شیر در کنار هم قرار بگیرند.  قبل از اتصال باید مطمئن شد که کدام لوله ورودی و کدام خروجی است بهتر است شیرها رو به بیرون نصب شده و از طرف دیگر اندازه لوله ها و شیرها و بیرون زدگی آن ها هم اندازه باشد.

حوله خشک کن های الکتریکی یا برقی

حوله خشک کن های الکتریکی یا برقی
حوله خشک کن های الکتریکی یا برقی

این حوله خشک کن ها با استفاده از انرژی الکتریکی آب را گرم کرده و گرمایش فضای حمام و یا سرویس بهداشتی را تامین می کنند. روش نصب حوله خشک کن هایی که با برق کار می کنند تفاوت زیادی با دیگر مدل ها ندارد به جز این که باید به یک منبع تغذیه برق متصل شده و اتصالات جریان برق مورد نیاز برای آن تامین شود.  برخی از مدل های حوله خشک کن برقی پلاگین هستند ولی برخی دیگر توسط سیم کشی های توکار برق را دریافت می کنند. در اجرای سیم کشی های مربوطه به موارد ایمنی باید بسیار توجه کرد و سیم ها را کاملا کاور کرد. اگر از تایمر یا کنترل برای حوله خشک کن استفاده می کنید، مطمئن شوید که کلید برق همیشه در وضعیت “روشن” باشد. با این کار کنترل کننده می تواند آن را طبق دستورالعمل روشن و خاموش کند.

رعایت نکات ایمنی در مورد حوله خشک کن های الکتریکی یا برقی

همانند هر وسیله الکتریکی، هنگام استفاده از این نوع حوله خشک کن ها باید از نکات ایمنی آن مطلع باشید.

  • از این دستگاه فقط در ولتاژ مشخص شده روی برچسب درجه بندی استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که سیم برق هرگز با سطوح حوله خشک کن که گرم می شوند تماسی ندارد.
  • اگر سیم یا اتصال برق خراب است بهتر است از یک برقکار ماهر کمک بگیرید.

رعایت نکات ایمنی کلی

  • از آنجا که این دستگاه داغ می شود، برحضور کودکان خردسال و افراد ناتوان در نزدیکی آن باید نظارت شود. اجازه ندهید کودکان خردسال حوله خشک کن را به عنوان یک اسباب بازی در نظر بگیرند.
  • توجه داشته باشید که حوله خشک کن در هوای گرم، کمی گرم تر از حد معمول خواهد شد.
  • ریل ها یا نرده ها نباید برای موارد دیگری غیر از کاربرد مورد نظر استفاده شوند.
  • حوله ها یا هر چیز دیگری را که با مایعات خطرناک در تماس بوده روی نرده ها قرار ندهید.

اطمینان حاصل کنید که نرده های حوله خشک کن هر از چندگاهی با یک پارچه مرطوب و یک تمیز کننده مناسب نظافت شود. باید توجه کرد حتی در مورد حوله خشک کن استیل که مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی و مواد شیمیایی دارد نیز نباید از مواد ساینده یا پاک کننده قوی استفاده کرد.

منابع: diynetwork ،warmlyyours ،bestheating

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
  • هیج محصولی در سبد نیست
تمامی قیمت ها بروز میباشد.
0