علت های سوراخ شدن حوله خشک کن

علت های سوراخ شدن حوله خشک کن

حتی زیباترین حوله خشک کن ها هم می توانند دچار آسیب دیدگی شوند. زیرا این رادیاتورها در محیط آسیب پذیر خانه یعنی حمام، سرویس بهداشتی و گاهی آشپزخانه قرار گرفته اند که میزان رطوبت بالایی دارد. بنابراین نسبت به رادیاتورهای دیگر حساس تر هستند. یکی از آسیب هایی که می تواند برای این رادیاتورها رخ بدهد، سوراخ شدگی و ایجاد نشتی است. سوراخ شدن حوله خشک کن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به طور کلی آن ها را می توان به دو دسته آسیب های فیزیکی و آسیب های ناشی از واکنش های شیمیایی تقسیم بندی کرد. واکنش شیمیایی که سبب سوراخ شدن این رادیاتورها می شود در واقع همان خوردگی یا زنگ زدگی است که نقش اصلی را در سوراخ شدن آن ها بازی می کند. اما بیایید با هم به بررسی این که خوردگی چیست و چه عواملی سبب ایجاد آن می شوند بپردازیم. 

خوردگی چیست؟

زمانی که فلزاتی مثل آهن در معرض رطوبت قرار بگیرند نوعی واکنش شیمیایی در آن ها رخ می دهد که سبب می شود اتم های فلزی جامد به یون های فلزی محلول در آب تبدیل شوند. بدین ترتیب به مرور زمان و با ادامه این واکنش ها به تدریج سطح فلزی دچار از بین رفتگی می شود. به یون های ایجاد شده که گاهی روی سطح فلزی رسوب کرده و ایجاد لکه های زنگ زدگی می کنند محصولات خوردگی گفته می شود.

چرا حوله خشک کن ها در معرض خوردگی قرار دارند؟

چرا حوله خشک کن ها در معرض خوردگی قرار دارند؟
چرا حوله خشک کن ها در معرض خوردگی قرار دارند؟

به طور کلی رادیاتورها چون از جنس فلزات مختلفی مثل فولاد ساخته می شوند و درون آن ها جریان آب وجود دارد مستعد خوردگی هستند. از طرف دیگر دمای بالای آب در حال چرخش در آن ها واکنش خوردگی را تسریع می کند. در این حالت احتمال خوردگی در داخل رادیاتور ها وجود خواهد داشت و در نهایت ممکن است سبب شود که رادیاتور از داخل پوسیده و سوراخ شود. اما در حوله خشک کن ها علاوه بر احتمال خوردگی داخلی به دلیل این که این رادیاتورها در فضاهای مرطوب نصب می شوند. این احتمال نیز وجود دارد که روی سطوح خارجی خوردگی رخ داده و در نهایت پوسیده و سوراخ شوند.

میعان (Condensation)

یکی از مواردی که موجب ایجاد خوردگی و در ادامه آن سوراخ شدن حوله خشک کن می شود، میعان یا چگالش است. حوله خشک کن ها به ویژه آن هایی که در حمام نصب می شوند در معرض رطوبت زیادی قرار دارند. بنابراین اغلب این رادیاتورها با روکشی مناسب پوشانده می شوند تا در برابر محیط خورنده اطراف محافظت شوند. همان طور که می دانیم پدیده میعان ( حالتی که بخار آب در اثر سرد شدن به حالت مایع تبدیل می شود)، اجتناب ناپذیر است و در صورتی که حمام تهویه مناسبی نداشته باشد این پدیده در سطح روی رادیاتور حوله خشک کن می تواند بسیار اتفاق بیفتد. بنابراین در طول زمان رادیاتور مورد آسیب واقع شده و روی آن لکه های زنگ زدگی ایجاد می شود.

جلوگیری از ایجاد میعان

جلوگیری از ایجاد میعان
جلوگیری از ایجاد میعان

بهترین راه برای جلوگیری از رخ دادن این پدیده، این است که اطمینان حاصل کنید که سرویس بهداشتی یا حمام شما تهویه مناسبی دارد. همچنین اگر برای یک مدت زمان طولانی رادیاتور خود را گرم نکنید و یا به آن فرصت ندهید که خشک شود می تواند تشدید کننده میعان باشد.

کیپ نبودن شیرها و وجود نشتی

هرعاملی که سبب تجمع آب روی سطح حوله خشک کن ها شود می تواند موجب خوردگی و در نهایت سوراخ شدن حوله خشک کن گردد. بنابراین در صورتی که اتصالات و شیرها کاملا کیپ نبوده و آب بندی نشده باشند سبب می شوند که روی سطح رادیاتور همیشه خیس بوده و خوردگی تسریع پیدا کند. این مشکل می تواند یک مسئله کاملاً رایج باشد و برای رفع آن می توان با کمک یک لوله کش نشتی را برطرف کرد.

تجمع مواد خوردگی

تجمع مواد خوردگی
تجمع مواد خوردگی

نشت، خوردگی و سوراخ شدن حوله خشک کن می تواند به دلیل تجمع یون های آهن در داخل رادیاتور رخ دهد. در این حالت معمولا قسمت پایین رادیاتور دچار خوردگی می شود. در واقع در این نوع سوراخ شدگی، به دلیل تماس مداوم آب با سطح داخلی، رادیاتور از داخل دچار خوردگی می شود.  یکی از دلایل آن می تواند این باشد که حوله خشک کن ها به طور منظم هواگیری نشده باشند. در این صورت به دلیل وجود اکسیژن در محیط داخلی رادیاتور واکنش خوردگی سریع تر رخ می دهد. دلیل دیگر می تواند مربوط به کمبود بازدارنده خوردگی در سیستم گرمایشی باشد.

جلوگیری از خوردگی داخلی

معمولا برای جلوگیری از خوردگی داخلی، مواد بازدارنده به سیستم اضافه می شوند. بازدارنده ها از آنزیم هایی ساخته می شوند که واکنش های شیمیایی را متوقف کرده و یا حداقل سرعت آنها را کاهش می دهند. این مایعات را می توان از فروشگاه ها خریداری کرد و آن ها را به سیستم گرمایش مرکزی اضافه کرد تا اطمینان حاصل شود که سیستم به طور کلی از داخل دچار خوردگی نمی شود.

ضربه فیزیکی

ضربه فیزیکی
ضربه فیزیکی

یکی دیگر از عواملی که می تواند منجر به سوراخ شدن حوله خشک کن ها شود، وارد شدن صدمات و ضربات فیزیکی به آن ها است. معمولا هنگام نصب اندازه ارتفاع حوله خشک کن از کف را مقداری استاندارد در نظر می گیرند. توجه به ارتفاع نصب استاندارد و همچنین نصب در محلی مناسب سبب می گردد که کمتر به رادیاتور ضربات فیزیکی وارد شده و در نتیجه از سوراخ شدن آن تا حدی جلوگیری شود.

چگونه می توان از خوردگی جلوگیری کرد؟

با مواردی که در زیر به آنها خواهیم پرداخت می توان از خوردگی جلوگیری کرد:

انتخاب با کیفیت

انتخاب با کیفیت
انتخاب با کیفیت

در درجه اول باید حوله خشک کنی با کیفیت برای منزل خود تهیه کنید تا دیگر نگران هزینه های مربوط به تعمیر و نگه داری آن نباشید. برای مثال در مورد حوله خشک کن استیل در صورتی که واقعا از جنس استیل ضد زنگ باشد احتمال خوردگی و پوسیدگی در آن بسیار پایین است.

شستشو و تمیز کردن لوله ها و سیستم گرمایشی مرکزی

یکی از کارهای مهمی که می توان برای کاهش خوردگی در حوله خشک کن ها و سایر رادیاتورهای منزل انجام داد این است که در سرویس های سالیانه و یا هنگام تعویض و تغییر سیستم گرمایشی خود (پکیج) لوله کشی ها را چک و شستشو کنید تا هرگونه آلودگی از آن خارج شده و خطر خوردگی کاهش داده شود.

استفاده از مواد بازدارنده خوردگی

استفاده از مواد بازدارنده خوردگی
استفاده از مواد بازدارنده خوردگی

پس از شستشوی سیستم، برای محافظت بیشتر لازم است یک بازدارنده خوردگی به سیستم گرمایشی مرکزی و داخل لوله ها و رادیاتورها اضافه شود. همان طور که قبلا توضیح داده شد، این کار، اگرچه از وقوع خوردگی به طور کامل جلوگیری نمی کند، اما مطمئناً سرعت آن را کاهش می دهد.

استفاده از فیلترهای مغناطیسی

به جز مواد بازدارنده خوردگی می توان برای کاهش خوردگی از فیلترهای مغناطیسی نیز استفاده کرد. این فیلترها در واقع آهنرباهایی هستند که موجب می شوند هر اکسید آهنی که در سیستم ایجاد شود جذب آن ها شود و خوردگی ادامه پیدا نکند.

جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی حوله خشک کن های کرومی

جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی حوله خشک کن های کرومی
جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی حوله خشک کن های کرومی

روکش های کرومی بمنظور ایجاد براقیت و جلای بیشتر در حوله خشک کنها استفاده می شوند که سبب می شوند رادیاتور بسیار شیک به نظر برسد. با این حال، با گذشت زمان، به هر دلیل اعم از نشتی، میعان و یا عدم نگهداری مناسب، خوردگی می تواند در سطح کروم ایجاد شود. لکه های زنگ زدگی و خوردگی، جلوه درخشان کروم را کم رنگ می کند. خوشبختانه، تا زمانی که زنگ زدگی به عمق فولاد نرفته باشد، می توان لکه ها را از روی رادیاتور با چندین روش برطرف کرد.

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید یک پاک کننده کاملاً درخشان برای انواع سطوح است و مخصوصاً روی رادیاتورهای کرومی زنگ زده به خوبی کار می کند. این به دلیل خاصیت اسیدی سرکه است که به خوردن زنگ زدگی کمک می کند. به سادگی مقدار کمی سرکه سفید را روی یک پارچه کوچک بمالید و روی لکه بمالید. تقریباً بلافاصله باید نتایج مثبت را مشاهده کنید.

استفاده از فویل آلومینیوم

استفاده از فویل آلومینیوم
استفاده از فویل آلومینیوم

فویل آلومینیوم نوعی سلاح مخفی برای از بین بردن زنگ زدگی از سطح حوله خشک کن های کرومی است. آلومینیوم فلز نرم تری نسبت به کروم است و وقتی به آن مالیده شود، باعث از بین رفتن زنگ زدگی می شود. چند نوار فویل آلومینیومی معمولی تهیه و آن ها را در آب فرو ببرید. آب به عنوان روان کننده بین فویل و کروم عمل می کند. بدین ترتیب اکسید آلومینیوم سبب از بین بردن زنگ زدگی می شود. فویل آلومینیوم مرطوب را به بالا و پایین کروم مالش دهید و بدون نیاز به تلاش زیاد، باید خیلی سریع نتایج را مشاهده کنید.

تمیز کردن نهایی لکه ها

هنگامی که از سرکه یا فویل برای از بین بردن زنگ زدگی در رادیاتور کرومی خود استفاده کردید، می توانید رگه هایی به رنگ قهوه ای از محل جدا شدن زنگ از سطح کروم را مشاهده کنید. به سادگی یک پارچه میکروفایبر تمیز برداشته و آثار خوردگی را پاک کنید تا سطح درخشان کروم پدیدار شود. در صورت تمایل می توانید از مقدار کمی روغن کودک یا موم اتومبیل نیز برای محافظت از کروم و درخشش بیشتر آن استفاده کنید.

چگونه محل سوراخ شدگی را پیدا کنیم؟

چگونه محل سوراخ شدگی
چگونه محل سوراخ شدگی

اگر نقاطی از حوله خشک کن ها خیس باشد، احتمالاً نشتی در آن ها ایجاد شده است. موثرترین راه برای یافت محل سوراخ شدن حوله خشک کن و یا همان محل نشتی، خشک کردن رادیاتور و بررسی و چک کردن بصری تمام نقاط آن است. گاهی اوقات نشتی در محل شیرهای رادیاتور اتفاق می افتد و اغلب به این دلیل است که اتصال، کمی شل شده است. متأسفانه، اگر حوله خشک کن برقی شما دچار نشتی و سوراخ شدن شود، محتمل ترین راه حل این خواهد بود که رادیاتور را تعویض کنید.

تعویض حوله خشک کن ها

اگر پس از سوراخ شدن حوله خشک کن  و یا به هر دلیل دیگری تمایل به تعویض حوله خشک کن های خود دارید می توانید به فروشگاه آنلاین لوتوس مراجعه نمایید تا طیف وسیعی از حوله خشک کنهایی با طراحی های زیبا مثل حوله خشک کن طلایی را که نه تنها از نظر زیبایی جلب توجه می کنند، بلکه در گرم نگه داشتن حمام و سرویس بهداشتی شما نیز بسیار کارآمد هستند را مشاهده و خریداری فرمایید.

منابع: theradiatorcentre ، designerradiatorsdirect ، bestheating ، traderadiators

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
  • هیج محصولی در سبد نیست
تمامی قیمت ها بروز میباشد.
0