طریقه هواگیری حوله خشک کن

طریقه هواگیری حوله خشک کن

پس از نصب، تعویض یا تعمیر رادیاتورهای حمام و سرویس بهداشتی بهتر است هواگیری انجام شود تا رادیاتور به طور موثر و پر بازدهی بتواند گرمایش مورد نیاز را تامین کند. نحوه هواگیری حوله خشک کن ساده است و در صورتی که کمی در کارهای تاسیساتی مهارت دارید می توانید خودتان به راحتی آن را انجام دهید. این کار ساده نگهداری رادیاتورها و بهره وری انرژی آن ها را بهبود داده و از هزینه های غیرضروری برای تعمیرات بعدی جلوگیری می کند. به عبارت دیگر هواگیری رادیاتورهای حمام و سرویس بهداشتی باعث افزایش عمر کاری و صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. در ادامه نکاتی در مورد هواگیری و نحوه انجام آن شرح داده می شود تا به شما کمک کند این کار را خودتان انجام دهید.

هواگیری به چه معنی است؟

شما باید هوایی را که هنگام عبور آب در لوله ها گیر می کند، از رادیاتور خارج کنید. اگر هوا به مدت طولانی در لوله ها بماند، ممکن است دما کاهش یابد و گرمایش به طور یکنواخت انجام نشود. هوا تمایل به قرار گیری در قسمت های بالایی رادیاتور دارد بنابراین موجب می شود این قسمت سرد شود. هواگیری به فرآیند خلاص شدن از هوایی که در بالای رادیاتور جمع شده است گفته می شود. این هوا، گردش آب در قسمت های مختلف رادیاتور را با مشکل روبرو می کند. این بدان معنی است که راندمان کلی سیستم گرمایش مرکزی کاهش یافته و می تواند هزینه بیشتری برای شما داشته باشد. نحوه هواگیری حوله خشک کن به سادگی باز کردن یک شیر کوچک است و اجازه می دهد هر هوای محبوس شده ای خارج گردد.

ضرورت هواگیری در حوله خشک کن ها 

ضرورت هواگیری در حوله خشک کن ها 
ضرورت هواگیری در حوله خشک کن ها

در اکثر موارد رادیاتور حمام یا سرویس بهداشتی عمودی نصب می شود در حالی که رادیاتور های دیگر در منزل به صورت افقی نصب می شوند و به همین دلیل این رادیاتور، بالاترین نقطه در سیستم گرمایشی به حساب می آید و چون هوا تمایل دارد بالا قرار بگیرد این موضوع موجب می شود که هوا در این رادیاتور جمع شود. هواگیری از رادیاتور حمام و سرویس بهداشتی سبب می شود هوای به دام افتاده در آن خارج شده و آب راحت تر به گردش در بیاید. نحوه هواگیری حوله خشک کن بسیار ساده است و تمام آن چیزی که شما برای این کار نیاز دارید شامل یک کلید رادیاتور سر صاف یا یک پیچ گوشتی شکاف دار است. ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما نیازی به نگرانی در مورد هواگیری حوله خشک کن برقی وجود ندارد زیرا در این رادیاتور از آب استفاده نمی شود.

هواگیری و کاهش مصرف انرژی

با گذشت زمان هوا می تواند در رادیاتورها جمع شده و باعث شود که دما در قسمت بالایی آن ها نسبت به پایین، کم تر باشد. این موضوع باعث می شود سیستم گرمایشی شما کارایی مناسبی نداشته باشد، بنابراین برای گرم کردن اتاق تا دمای مورد نیاز مجبور است بیشتر کار کند، که به نوبه خود منجر به مصرف بیشتر انرژی می شود. اما با انجام هواگیری مطابق با دستورالعمل نحوه هواگیری حوله خشک کن، این مشکل به راحتی برطرف شده و فضای حمام یا دستشویی در زمان کم تر و با مصرف انرژی کم تری گرم می شود.

چگونه می توان هواگیری این رادیاتور را انجام داد؟

چگونه می توان هواگیری این رادیاتور را انجام داد؟
چگونه می توان هواگیری این رادیاتور را انجام داد؟

برای انجام هواگیری، به تعدادی ابزار نیاز دارید که شامل کلید رادیاتور یا پیچ گوشتی شکاف دار، تعدادی پارچه یا حوله است. در ادامه نحوه هواگیری حوله خشک کن و مراحل آن با جزئیات شرح داده می شود.

مرحله اول خاموش کردن سیستم مرکزی

در مرحله اول، سیستم حرارت مرکزی را خاموش کنید در غیر این صورت، ممکن است هوا را دوباره به سیستم وارد کنید. علاوه بر این آب موجود در سیستم بسیار داغ است و ممکن است آسیبی به شما وارد شود.

مرحله دوم خنک شدن رادیاتور

مرحله دوم خنک شدن رادیاتور
مرحله دوم خنک شدن رادیاتور

در مرحله بعدی به رادیاتور حمام و سرویس بهداشتی اجازه دهید تا دمایش کمی پایین بیاید. اجازه دهید آب داخل رادیاتور حدود 20 دقیقه خنک شود زیرا این آب بسیار داغ است و باید اطمینان حاصل شود که خطر سوختن برای شما وجود نداشته باشد.

مرحله سوم باز کردن شیرها

پس از این که رادیاتور به اندازه کافی خنک شد، شیرها را باز کنید. در صورت وجود، اطمینان حاصل کنید که شیرهای که دارای درپوش محافظ هستند و شیرهای ترموستاتیک (TRV  ) نیز باز هستند. شیرهای TRV به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی قابل تنظیم هستند وگاهی اوقات بدون اطلاع کاربر خاموش می شوند بنابراین حتما آن ها را چک کنید. برای باز کردن، درپوش ها را برداشته و با استفاده از کلید یا آلن خلاف جهت عقربه های ساعت کاملاً آن ها را باز کنید.

مرحله چهارم پیدا کردن شیر هواگیری

مرحله چهارم پیدا کردن شیر هواگیری
مرحله چهارم پیدا کردن شیر هواگیری

در ادامه کار برای انجام عملیات مطابق با دستورالعمل های نحوه هواگیری حوله خشک کن باید شیر هواگیری رادیاتور حمام یا سرویس بهداشتی را پیدا کنید. این شیر اغلب در بالای حوله خشک کن قرار دارد. اما گاهی اوقات ممکن است در قسمت پشتی آن واقع شده باشد. به طور کلی پیچ ها شش ضلعی یا مربعی هستند. همچنین، بسیاری از آن ها شکافی در قسمت بالایی خود دارند، بنابراین اگر کلید رادیاتور در دسترس نیست، می توانید آن را از فروشگاه تهیه کرده و یا از یک پیچ گوشتی شکاف دار استفاده کنید.

مرحله پنجم انجام عملیات هواگیری

به تدریج و آرام آرام شیر هواگیری را خلاف جهت عقربه های ساعت باز کنید. حوله یا پارچه ای تهیه کرده و آن را روی زمین در زیر شیر هواگیری قرار دهید. تا در صورتی که آب شروع به چکیدن کرد کف زمین خیس نشود. به آن زمان بدهید تا هوا خارج شود و پارچه یا حوله دیگری را نیز دور آن بگیرید تا مانع پاشیدن آب به اطراف شوید. پس از گذشت مدتی باید صدای خش خش را بشنوید. این همان بخار و هوای خارج شونده از رادیاتور است. شما فقط هوا را تخلیه می کنید.

مرحله ششم خارج شدن آب از شیر هواگیری

مرحله ششم خارج شدن آب از شیر هواگیری
مرحله ششم خارج شدن آب از شیر هواگیری

هنگامی که این صدای هشدار و خش و خش از بین رفت، آب به صورت جوشاننده و پر فشار از  شیر خارج می شود. بگذارید آب جاری شود. دور شیر را در یک پارچه بگیرید و نوک شیر را بچرخانید تا بسته شود. زمان بستن شیر مهم است و باید به موقع آن را بست. پیچ گوشتی یا کلید را درجا نگه دارید زیرا پس از آشکار شدن آب باید سریع آن را ببندید. هنگامی که این روند ساده را دنبال کردید موفق شده اید که رادیاتور حمام و سرویس بهداشتی خود را هواگیری کنید. در صورتی که هوا از رادیاتور خارج شود اما آبی جریان پیدا نکند، این بدان معنی است که فشار داخلی رادیاتور شما بسیار کاهش یافته و باید این فشار جبران گردد. چنان چه تخصص کافی برای بر طرف کردن این مشکل ندارید شاید بهتر باشد با یک متخصص تماس بگیرید.

مرحله هفتم فشار دیگ را بررسی کنید.

فشار سنجی که بر روی دیگ بخار یا همان سیستم مرکزی پکیج قرار دارد را بررسی کرده و دستورالعمل های مربوط به دیگ بخار خاص خود را برای بالا بردن فشار دنبال کنید. این دستوالعمل را مشابه با روش نصب حوله خشک کن می توانید در دفترچه راهنمای محصول که هنگام خرید آن دریافت کرده اید پیدا کنید. سیستم های فشار سیستم های حرارتی و گرمایشی متفاوت هستند، بنابراین همیشه بهتر است کتابچه راهنمای خود را بررسی کنید تا ببینید آیا خودتان می توانید دوباره فشار آن را به حد مطلوب برسانید.

هرچند وقت یکبار باید هواگیری را انجام داد؟

هرچند وقت یکبار باید هواگیری را انجام داد؟
هرچند وقت یکبار باید هواگیری را انجام داد؟

برای یک سیستم گرمایشی خوب، انجام هواگیری به صورت سالانه کافی است. همچنین توصیه می شود پس از هرگونه اصلاح، تعمیر و یا سرد شدن قسمت بالایی رادیاتور، هواگیری مطابق با روش هایی که برای هواگیری حوله خشک کن شرح داده شد، انجام شود. اگر متوجه شدید که در فواصل زمانی کوتاهی نیاز به هواگیری بروز پیدا می کند بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید.

چگونه می توان تشخیص داد که رادیاتور نیاز به هواگیری دارد؟

ممکن است متوجه شوید که حوله خشک کن فولادی شما و یا رادیاتوری از هر جنس دیگری  به خوبی گرم نمی شود و به طور خاص، ردیف های بالایی ریل های آن سردتر از ردیف های پایین است. همچنین ممکن است شما در لوله ها و رادیاتورهایتان صدای کوبیدن را شنیده باشید. این معمولاً به دلیل هوای محبوس شده ایجاد می شود و هواگیری به طور معمول این مسئله را حل می کند. اما در صورتی که با هواگیری رادیاتور این مشکل برطرف نشد، ممکن است لازم باشد برای تشخیص مشکل با یک متخصص تماس بگیرید.

روش های افزایش فشار سیستم گرمایشی

پس از هواگیری  معمولا فشار سیستم کمی کاهش می یابد. در این حالت ضروری است تا با انجام اقداماتی دوباره تلاش کنید تا فشار را به اندازه مطلوب بالا ببرید. برای این کار بهتر است از دفترچه راهنما استفاده کنید. فشار دیگ بخار به معنی ورود آب بیشتر از شبکه آب به سیستم از طریق حلقه پر کننده است. حلقه های پرکردن ممکن است در طراحی متفاوت باشد. ابتدا سیستم را خاموش کرده و اجازه دهید دیگ بخار خنک شود. دو بار بررسی کنید که هر دو انتهای حلقه پرشده به طور ایمن متصل شده باشند. هر دو شیر را باز کنید تا آب سرد به سیستم وارد شود. صبر کنید تا فشاری که توسط فشارسنج سیستم نمایش داده می شود به حدود 1.5 bar برسد. سوپاپ ها را یکی پس از دیگری ببندید. دیگ را روشن کرده و در صورت نیاز دکمه تنظیم مجدد را فشار دهید.

منابع : columnrads ،bestheating ،britishgas

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
  • هیج محصولی در سبد نیست
تمامی قیمت ها بروز میباشد.
0