ارتفاع استاندارد حوله خشک کن

ارتفاع استاندارد حوله خشک کن

ارتفاع حوله خشک کن از کف باید به اندازه ای باشد تا علاوه بر توزیع گرمای مناسب در فضای حمام و سرویس بهداشتی حداکثر راحتی را هنگام استفاده از آن برای افراد خانواده ایجاد کند. یک حوله خشک کن مناسب، می تواند حوله های شما را در دمای مناسب گرم کرده و به شما کمک کند تا پس از استحمام، سریعتر خشک شوید. برای خشک کردن حوله ها و لباس های خود نیز می توانید از حوله خشک کن  استفاده کنید. حوله خشک کن ها باید به طور صحیح و اصولی و در یک مکان مناسب نصب شوند تا به طور موثر کاربری خود را ایفا کنند. هنگام نصب حوله خشک کن بسیار باید دقت کرد و بهترین مکان را برای نصب آن و لوله کشی های مربوطه در نظر گرفت. یکی از پارامترهایی که اهمیت زیادی دارد ارتفاع نصب حوله خشک کن از کف سرویس بهداشتی و حمام است.

تخمین ارتفاع مناسب قبل از کف سازی

در خانه های نوساز و در حال ساز به طور معمول ابتدا لوله کشی های مربوط به حوله خشک کن انجام شده و سپس کارهای روکاری و کامل کردن کف و  درواقع کف سازی انجام می شود. بنابراین در این حالات باید توجه کرد که ابعاد حوله خشک کن، متناسب با ارتفاع در نظر گرفته شده از کف و همین طور لوله کشی ها انتخاب گردد. به طور معمول پس از انجام لوله کشی های مربوطه در کف سرویس بهداشتی و حمام،  15 سانتی متر برای اتمام کف سازی آن ها در نظر گرفته می شود. بنابراین ارتفاع لوله کشی حوله خشک کن قبل از انجام عملیات کف سازی حدود 110 تا 140 سانتی متر بوده و پس از تکمیل کف، ارتفاع آن به حدود 90 تا 120 سانتی متر خواهد رسید. البته باید توجه کرد که این ارتفاع می تواند با توجه به عوامل مختلف کمی تغییر کند.

آیا اندازه دقیقی برای نصب حوله خشک کن ها وجود دارد؟

آیا اندازه دقیقی برای نصب حوله خشک کن ها وجود دارد؟
آیا اندازه دقیقی برای نصب حوله خشک کن ها وجود دارد؟

ارائه ی یک عدد به عنوان ارتفاع مناسب برای نصب حوله خشک کن ها ممکن است خیلی منطقی به نظر نرسد زیرا این ارتفاع می تواند به ابعاد فضای حمام و سرویس بهداشتی، لوله کشی هایی که از قبل موجود است و بسیاری از موارد دیگر وابسته باشد. بنابراین شاید ارتفاع استانداردی برای نصب حوله خشک کن ها وجود نداشته باشد و کسانی که کار نصب این حوله خشک کن ها را انجام می دهند به طور تجربی و در نظر گرفتن معیارهای مختلف از قبیل گرمایشی و انرژی، مناسب ترین ارتفاع را برای آن در نظر می گیرند. البته باید توجه داشت که برای تعیین ارتفاع حوله خشک کن از کف باید ابعاد حوله خشک کن و طراحی آن را نیز مد نظر قرار داد.  در ادامه برخی پارامترهایی که هنگام محاسبه ارتفاع مناسب حوله خشک کن از کف، باید به آن ها پرداخته شود شرح داده می شود.

ارتفاع مناسب با توجه به ابعاد حوله خشک کن

هنگام نصب ابتدا باید یک موقعیت دلخواه را برای نصب حوله خشک کن انتخاب کرد و سپس ارتفاع مناسب برای نصب حوله خشک کن را با درنظر گرفتن عوامل مختلف تعیین کرد. به طور کلی ارتفاع مناسب از کف حدود 36 اینچ  تا 48 اینچ یعنی حدود 90 سانتی متر تا 120 سانتی متر  در نظر گرفته می شود. اما باید توجه کرد که مدل و تعداد نرده ها و ابعاد کلی حوله خشک کن از عوامل موثر روی تعیین ارتفاع مناسب نصب هستند.  برای مثال این ارتفاع ممکن است برای حوله خشک کن های با اندازه متوسط و نرمال مناسب باشد ولی برای حوله خشک کن هایی که خودشان ارتفاع زیادی دارند باید ارتفاع کمتری را در نظر گرفت. معمولا ابعاد انواع حوله خشک کن استیل و حوله خشک کن های از جنس دیگر از حدود 60 سانتی متر تا 1 متر و یا بیشتر می تواند متغیر باشند.

توجه به ارتفاع دیوار و سقف فضای مورد نظر

توجه به ارتفاع دیوار و سقف فضای مورد نظر
توجه به ارتفاع دیوار و سقف فضای مورد نظر

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار، ارتفاع کلی سقف از کف حمام یا سرویس بهداشتی است. هنگامی که در حال انتخاب و تصمیم گیری برای خرید یک حوله خشک کن با ابعاد مناسب هستید حتما باید ارتفاع سقف فضای مورد نظر برای نصب یعنی حمام و سرویس بهداشتی منزل خود را در نظر بگیرید و حوله خشک کن را متناسب با این ارتفاع تهیه کنید. اگر سرویس بهداشتی یا حمام منزل شما سقف کوتاهی دارد گرمایش آن سریع تر و راحت تر انجام می شود بنابراین می توانید از حوله خشک کن های با ارتفاع کمتر استفاده کنید. در مرحله بعد برای نصب نیز این ارتفاع اهمیت دارد و روی فاصله حوله خشک کن از کف تاثیر می گذارد. به طور معمول ارتفاع نصب حوله خشک کن ها از سقف و کف برابر نیست و حوله خشک کن ها در فاصله نزدیک تری به کف (نسبت به سقف) نصب می شوند.

توجه به مسائل زیبایی و نصب متناسب

هنگام نصب با توجه به عوامل مختلف سعی می شود تا حوله خشک کن تا حد امکان در محدوده های مرکزی یک دیوار نصب گردد چرا که از نظر زیبایی شناسی  بهتر است تقارن تا حد امکان رعایت شده و علاوه بر این که فاصله حوله خشک کن از دو طرف یکسان باشد از بالا و پایین نیز فاصله ها مناسب انتخاب شوند. این موضوع به ایجاد تناسب ظاهری در هنگام نصب حوله خشک کن در حمام یا سرویس بهداشتی کمک می کند. به همین دلیل است که نمی توان همواره یک ارتفاع استاندارد برای نصب حوله خشک کن در نظر گرفت و ابعاد آن و ابعاد فضای مورد نظر برای نصب را نیز باید مورد توجه قرار داد.

توجه به مسایل گرمایشی و انرژی

توجه به مسایل گرمایشی و انرژی
توجه به مسایل گرمایشی و انرژی

همان طور که می دانیم هوای گرم به دلیل چگالی کمتر سبک تر بوده و تمایل دارد که در ارتفاع های بالاتر قرار بگیرد در حالی که هوای سرد به دلیل چگالی بیشتر و سنگینی نسبی تمایل به قرار گیری در ارتفاع های پایین تر دارد. بنابراین باید توجه کرد که ارتفاع مناسب نصب حوله خشک کن ها می تواند گرمایش فضای حمام و سرویس بهداشتی را تحت تاثیر قرار بدهد. در صورتی که ارتفاع حوله خشک کن از کف بیش از اندازه زیاد باشد ممکن است گرما به خوبی در ارتفاع های پایین تر توزیع نشده و سبب شود که در ارتفاع های پایین تر گرمایش به طور موثر انجام نشود و یکنواختی دمایی در کل فضا وجود نداشته باشد.

استفاده از دفترچه راهنمای نصب

روش نصب حوله خشک کن  به همراه نکات مهمی که باید هنگام نصب به آنها توجه شد در دفترچه راهنمای این دستگاه های گرمایشی به طور کامل توضیح داده شده است بنابراین با مراجعه به آنها می توان ارتفاع حوله خشک کن از کف  را به طور مناسبتری در نظر گرفته و تخمین زد.  این دفترچه های راهنما هنگام خرید محصول، توسط فروشنده به خریدار ارائه می گردد و حاوی نکات مهمی در مورد مشخصات حوله خشک کن و موارد مهمی است که باید در هنگام نصب، استفاده و نگهداری دستگاه رعایت گردد.

ارتفاع مناسب با توجه به قابلیت استفاده برای افراد خانواده

ارتفاع مناسب با توجه به قابلیت استفاده برای افراد خانواده
ارتفاع مناسب با توجه به قابلیت استفاده برای افراد خانواده

یکی از مواردی که هنگام نصب حوله خشک کن باید به آن توجه شود این است که ارتفاع نصب باید به اندازه ای بلند باشد که دست کوچکترین عضو خانواده به راحتی به آن برسد و برای وی قابل استفاده باشد. همان طور که قبلا هم شرح داده شد حوله خشک کن علاوه بر اینکه برای گرمایش فضای حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شوند برای گرم کردن و یا خشک کردن حوله ها و لباسها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین باید هنگام نصب توجه شود که این کاربرد برای اعضای خانواده با اندازه قدهای مختلف امکان پذیر باشد. از طرف دیگر آنقدر هم در ارتفاع پایین نصب نشود که زمانی که حوله ها و لباس ها را روی آن آویزان می کنید با زمین تماس داشته باشند. ارتفاع نصب مناسب برای اعضای خانواده به ویژه وقتی شما در خانه کودک یا نوجوان دارید بیشتر اهمیت می یابد.

نصب حوله خشک کن در فاصله نزدیک به زمین

اگر ارتفاع حوله خشک کن از کف بسیار کم باشد این احتمال وجود دارد که گرما به دام افتاده و دمای بخشی از دیوار و کف که حوله خشک کن در آن جا نصب شده است، بسیار افزایش یابد که همین امر ممکن است سبب آسیب به اطراف و همین طور لباس ها و حوله های آویزان شده روی آن گردد از طرف دیگر ممکن است باعث شود که خیلی راحت نتوان به آن نزدیک شد و گرمای زیاد آن پاها را اذیت کند. علاوه براین همان طور که در ادامه در بحث مربوط به ایمنی شرح داده می شود، ارتفاع خیلی کم نصب، افزایش احتمال تماس بیشتر با آب به ویژه در مواقع شستشوی حمام یا سرویس بهداشتی، را به دنبال خواهد داشت که این اتفاق، مطلوب نیست.

نصب حوله خشک کن در ارتفاع زیاد

نصب حوله خشک کن در ارتفاع زیاد
نصب حوله خشک کن در ارتفاع زیاد

در صورتی که ارتفاع حوله خشک کن از کف بسیار زیاد باشد از نظر دسترسی برای افراد خانواده مشکل ایجاد کرده و باعث می شود تا به راحتی برای تمامی اعضای خانواده قابل استفاده نباشد. در این حالت باید توجه کرد که مطابق با موارد ذکر شده در بحث توزیع گرما، ارتفاع زیاد موجب می شود تا گرمایش قسمت های پایین تر نیز به خوبی انجام نگردد. درصورتی که خود حوله خشک کن ارتفاع زیادی داشته باشد، نصب آن در ارتفاع زیاد نیز با مشکل و دردسر بیشتری روبه رو خواهد بود.در صورتی که تصمیم به خرید یک حوله خشک کن با کیفیت و مناسب دارید می توانید به فروشگاه اینترنتی حوله خشک کن لوتوس مراجعه کرده و با توجه به تنوع فراوان در طراحی ها و متریال مختلف حوله خشک کن های ارائه شده توسط این شرکت، به راحتی و با اطمینان خرید خود را انجام دهید

توجه به نکات ایمنی هنگام نصب

اگرچه حوله خشک هایی که از جنس ها و متریال مختلف تهیه می شوند نسبت به آب و رطوبت مقاومت بالایی دارند اما بهتر است  که در تماس دائمی و مستقیم با آب قرار نداشته باشند به این ترتیب معمولا ترجیح داده می شود که حوله حشک کن ها در مکان های خشک تر سرویس بهداشتی و حمام نصب شوند. بنابراین باید توجه کرد ارتفاع آن ها نیز به نحوی نباشد که دائما در تماس با آب قرار گیرند. به ویژه در مورد حوله خشک کن برقی باید این موضوع به شدت مورد توجه قرار بگیرد و اتصالات الکتریکی آن کاملا روی دیوار و با فاصله مناسب از کف قرار بگیرند که برای دست یابی به آن بهتر است ارتفاع حوله خشک کن از کف به طور مناسب تعیین شود. به این ترتیب در این نوع حوله خشک کن ها باید موارد ایمنی برای جلوگیری از برق گرفتگی لحاظ گردد.

ارتفاع مناسب با توجه به مدل حوله خشک کن

برخی مدل های لوکس حوله خشک کن فولادی یا حوله خشک کن هایی از جنس های دیگر در مدل های متنوع و شکیلی تولید می گردند. از جمله این مدل ها و طراحی ها می توان به مدل هایی مشابه با طرح های سنتی رادیاتورها اشاره کرد که برای این مدل ها ارتفاع نصب با توجه به نوع لوله کشی ها معمولا مشابه با رادیاتورهای معمولی در نظر گرفته می شود.

منبع: doityourself ،traderadiators

2 thoughts on “ارتفاع استاندارد حوله خشک کن

  1. ناصر says:

    سلام لوله کشی روکاره و جای شیر در ارتفاع 120سانتی تعبیه شده برای نصب حوله خشک کن باید اون رو رو به سقب نصب کنم یا رو به زمین یا فرقی ندارد ارتفاع حوله خشک کن 60سانتی متر هست ممنون

    • محمد رضا حبیبی پور says:

      سلام وقت بخیر
      اگر حوله خشک کن رو به زمین نصب کنید برای شما کارایی نخواهد داشت و بهتر هستش که رو به سقف نصب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
  • هیج محصولی در سبد نیست
تمامی قیمت ها بروز میباشد.
0