تفاوت حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی

تفاوت حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی

این روزها رادیاتورهای حوله خشک کن برای حمام و سرویس بهداشتی در طراحی ها و اندازه های مختلفی در بازار موجود هستند و اغلب آن ها استانداردهای کیفیتی بالایی نیز دارند. اما طراحان داخلی و لوله کش ها ممکن است معمولا تمایل بیشتری به انتخاب جنس خاصی از حوله خشک کن داشته باشند. حوله خشک کن فولادی یا استیل و آلومینیومی دو نوع از پرطرفدارترین حوله خشک کن های موجود در بازار هستند اما برای این که بتوانیم هنگام خرید، انتخاب درست تری داشته باشیم بهتر است به طور دقیق تری با فرق حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی آشنا شویم بنابراین با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی ویژگی های هر نوع حوله خشک کن و مقایسه آن ها بپردازیم.

آیا از نظر عملکرد با هم تفاوت دارند؟

حوله خشک کن ها از فلزات مختلفی ساخته می شوند حتی برخی از آن ها می توانند از جنس شیشه ای باشند.  عملکرد کلی رادیاتورهای حوله خشک کن، گرم کردن فضا و کمک به خشک شدن البسه و حوله است و اکثر فلزاتی مثل فولاد، استیل، آلومینیوم و یا کروم که برای تولید حوله خشک کن استفاده می شوند قادر به انجام این عملکردها هستند اما ممکن است تفاوت های کوچکی نیز با یکدیگر داشته باشند.

سرعت گرم و سرد شدن حوله خشک کن های فولادی

سرعت گرم و سرد شدن حوله خشک کن های فولادی
سرعت گرم و سرد شدن حوله خشک کن های فولادی

یکی از مواردی که می توان در مورد فرق حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی به آن اشاره کرد، در زمینه سرعت گرم شدن حوله خشک کن است. حوله خشک کن های فولادی هنگام روشن شدن با سرعت آهسته ای شروع به گرم شدن می کنند و ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد تا به گرمای مطلوب برسند. از طرف دیگر ظرفیت گرمایی فولاد زیاد است و زمانی که به هر دلیلی حوله خشک کن خاموش شود، این رادیاتور با سرعت کمی سرد شده و این سبب می شود که فضای اتاق گرمای خود را بیشتر حفظ کند و به عبارت دیگر در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

سرعت گرم و سرد شدن حوله خشک کن های آلومینیومی

فلز آلومینیوم ظرفیت گرمایی پایینی دارد این به این معنی است که حوله خشک کن هایی که از جنس آلومینیوم ساخته می شوند در طی زمان کوتاهی گرم شده و پس از خاموش شدن نیز سرد شدن آن ها با سرعت زیادی اتفاق می افتد. جنبه مثبت این ویژگی آلومینیوم این است که زمانی که نیاز دارید که حوله خشک کن سریع داغ شده و فضای حمام یا سرویس بهداشتی را گرم کند در طی مدت کوتاهی این تغییر دما انجام می شود. اگرچه این مشکل نیز در مورد حوله خشک کن آلومینیومی وجود دارد که در حالی که گرم شدن رادیاتورهای آلومینیومی مطمئناً سریع تر از رادیاتورهای فولادی صورت می گیرد، اما خنک سازی نیز با سرعت بیشتری اتفاق می افتد. بنابراین در صورت خاموش شدن، حوله خشک کن به سرعت دمای خود را از دست می دهد.

مقایسه از نظر قیمت

مقایسه از نظر قیمت
مقایسه از نظر قیمت

بیشتر اوقات، آن چه باعث می شود صاحبان خانه ترجیح بدهند از حوله خشک کن های آلومینیومی به جای حوله خشک کن فولادی استفاده کنند هزینه ای است که لازم است برای آن بپردازند. قیمت حوله خشک کن فولادی به طور معمول کمی از حوله خشک کن هایی از جنس های دیگر بالاتر است و بدین ترتیب یک فرق حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی در قیمت آن ها است.

ویژگی های حوله خشک کن های فولادی

همان طور که گفته شد برای یک مقایسه بهتر، لازم است تا با ویژگی های حوله خشک کن  از جنس های مختلف بیشتر آشنا شد. در این قسمت به بررسی برخی از ویژگی های حوله خشک کن فولادی یا استیل می پردازیم.

دوام و ماندگاری

دوام و ماندگاری
دوام و ماندگاری

مهم است که این واقعیت را بپذیریم که فرق حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی در قیمت، علت هایی دارد. آن چه که باید در هنگام انتخاب و خرید حوله خشک کن در نظر داشت این است که این رادیاتور در محیط بسیار مرطوب حمام و سرویس بهداشتی قرار می گیرد و به شدت مستعد خوردگی یا زنگ زدگی است.  بنابراین انتخاب رادیاتورهای ساخته شده از مقاوم ترین ماده موجود که همان فولاد ضد زنگ است یک تصمیم منطقی محسوب می شود. اگرچه ممکن است آسیب وارد شده به حوله خشک کن همیشه قابل مشاهده نباشد زیرا در بسیاری از انواع رادیاتورهای حمام این امکان وجود دارد که به مرور زمان از درون زنگ زده و از بین بروند و در نهایت منجر به مشکلاتی در عملکرد و شاید خرابی کامل حوله خشک کن شود. ممکن است در روی سطح نرده های حوله خشک کن نیز زنگ زدگی ایجاد شود.

بررسی روش های تولید حوله خشک کن

از نظر تولید، فرایند تولید رادیاتورهای آلومینیومی با روش ریخته گری قالب و یا اکستروژن انجام می شود که بسیار ساده است. مراحل تکمیلی در ساخت رادیاتورهای آلومینیومی لزوماً دستی است، که هنگام نصب مشکلات کیفیتی را می تواند افزایش دهد و در فرایند تولید، به سنباده کاری نیاز است – چیزی که در روند تولید رادیاتور های فولادی مورد نیاز نیست. اما حوله خشک کن های فولادی از شکل دهی ورقه های فولادی به وجود می آیند. بنابراین روش تولید نیز یکی از موارد فرق حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی است.

تفاوت های ظاهری در حوله خشک کن ها

تفاوت های ظاهری در حوله خشک کن ها
تفاوت های ظاهری در حوله خشک کن ها

حوله خشک کن های فولادی و یا استیل معمولا ظاهر براق و درخشانی دارند بنابراین جذابیت و براقیت ظاهری را می توان یکی دیگر از موارد فرق حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی دانست

تمیز کردن حوله خشک کن

مراقبت از رادیاتورهای حوله خشک کن فولادی یا استیل بسیار ساده است. فقط کافی است این رادیاتور را در فواصل زمانی معین با دستمالی نرم و مناسب پاک کنید.

ویژگی های حوله خشک کن های آلومینیومی

ویژگی های حوله خشک کن های آلومینیومی
ویژگی های حوله خشک کن های آلومینیومی

در این قسمت به بررسی برخی از ویژگی های حوله خشک کن های آلومینیومی پرداخته می شود.

فراوانی مواد اولیه

یک از ویژگی های آلومینیوم این است که سومین عنصر و اولین فلز از نظر فراوانی در کره زمین است. همین فراوانی سبب می شود تا قیمت تمام شده برای تولید این نوع حوله خشک کن بسیار مناسب و نسبتا ارزان باشد.

سبک بودن آلومینیوم

سبک بودن آلومینیوم
سبک بودن آلومینیوم

فلز آلومینیوم در مقایسه با سایر فلزات مثل فولاد ضد زنگ چگالی کم تری دارد و به همین دلیل حوله خشک کن هایی که از این جنس ساخته می شوند بسیار سبک تر هستند بنابراین حمل و نقل و نصب آن ها نسبت به سایر حوله خشک کن ها راحت تر انجام می شود. بدین ترتیب هزینه های مربوط به حمل و نصب این نوع حوله خشک کن نیز کم تر خواهد بود.

شکل پذیری بهتر

آلومینیوم فلز نرم و منعطفی است و به همین دلیل می توان با استفاده از آن، به انواع طراحی های متنوع و زیبای حوله خشک کن دست پیدا کرد در حالی که شکل دادن به فولاد ممکن است به راحتی آلومینیوم نباشد. بنابراین می توان گفت اکثر رادیاتور های حوله خشک کنی که به شکل های خاص و پیچیده طراحی شده اند از جنس آلومینیوم هستند.

رنگ های مختلف

رنگ های مختلف
رنگ های مختلف

یکی دیگر از ویژگی های حوله خشک کن های آلومینیومی این است که می توان آن ها را به رنگ های مختلفی مثل سفید، مشکی، کرمی، خاکستری و یا هر رنگ دلخواه دیگر حتی به سبکی که دارای جلای آینه ای باشد نیز سفارش داد. این موضوع دست شما را برای انتخاب حوله خشک کن متناسب با طراحی داخلی حمام یا سرویس بهداشتی باز می گذارد.

سایز حوله خشک کن

با توجه به این که آلومینیوم رسانای حرارتی بسیار خوبی است بنابراین نیازی نیست تا برای ایجاد دمایی مشخص از اندازه های بزرگ این رادیاتورها استفاده گردد و یا از منظر دیگر یکی از مواردی که موجب فرق حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی، می شود این است حوله خشک کن های آلومینیومی در مقایسه با حوله خشک کن های فولادی به مقدار آب کم تری برای گرم کردن فضا نیاز دارند.

تفاوت در روش نصب

تفاوت در روش نصب
تفاوت در روش نصب

باید توجه کرد که روش نصب حوله خشک کن از جنس های مختلف از جمله فولادی و یا آلومینیومی مشابه یکدیگر است و تفاوت چندانی ندارد و صرفا به این دلیل که آلومینیوم سبک تر است جابجایی و نصب آن آسان تر انجام می شود.

تفاوت در نحوه هواگیری

پس از این که نصب حوله خشک کن انجام شد، بهتر است هواگیری انجام شود. نحوه هواگیری حوله خشک کن ها نیز باهم تفاوت ندارد کافی است تا پیچ مخصوص هواگیری را پیدا کرده و به آرامی و با احتیاط این عملیات را انجام دهید.

توجه به رادیاتورهای موجود در سیستم گرمایشی

توجه به رادیاتورهای موجود در سیستم گرمایشی
توجه به رادیاتورهای موجود در سیستم گرمایشی

یکی از مواردی که ممکن است موجب ایجاد محدودیت در انتخاب نوع جنس حوله خشک کن برای شما شود این است که در در کل سیستم گرمایشی شما از چه جنس رادیاتورهایی استفاده شده است. به طور معمول ترجیح بر این است که جنس حوله خشک کن با جنس رادیاتورهای دیگر موجود در خانه یکی باشد زیرا در صورت تفاوت فلزات استفاده شده در رادیاتورهای سیستم گرمایشی، احتمال ایجاد خوردگی در آن ها بسیار بالا می رود. اما در صورتی که به هر دلیلی تمایل دارید که حوله خشک کن را از جنسی متفاوت انتخاب کنید، در سیستم گرمایش مرکزی، از بازدارنده های خوردگی استفاده کنید.  باید توجه کرد که در مورد حوله خشک کن برقی این ملاحظات اهمیتی ندارد زیرا این نوع حوله خشک کن به سیستم گرمایش مرکزی متصل نخواهد شد و به طور مستقل با استفاده از انرژی الکتریکی گرمایش خود را انجام می دهد.

توجه به مسائل زیست محیطی

رادیاتور های حوله خشک کن فولادی و آلومینیومی هردو به طور معمول از فولاد و آلومینیوم بازیافتی تولید می شوند. علاوه بر این پس از مصرف نیز به طور کامل قابل بازیافت هستند.

منابع: stelrad ، tradeplumbing، bestheating، traderadiators، theradiatorcentre، ukradiators

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
  • هیج محصولی در سبد نیست
تمامی قیمت ها بروز میباشد.
0