آیا می توان حوله خشک کن را تعمیر کرد ؟

آیا می توان حوله خشک کن را تعمیر کرد ؟

در بسیاری از موارد تعمیر حوله خشک کن نسبت به تعویض آن راه حل مناسبتر و اقتصادی تری است. چرا که ممکن است مشکل ایجاد شده با روشهای ساده ای برطرف گردد. بنابراین هنگامی که حوله خشک کن شما با مشکلی روبرو شد بهتر است به جای این که فورا به فکر تعویض آن بیفتید، تلاش کنید تا مواردی را که ممکن است موجب ایجاد مشکل شده باشند را پیدا کرده و برای رفع آن ها اقدامات موثری انجام دهید. برای این کار باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. گاهی تعمیر و رفع مشکل حوله خشک کن را خودتان به راحتی می توانید انجام دهید اما گاهی اوقات لازم است که با یک تعمیرکار که دارای تجربه و مهارت کافی است تماس بگیرید. در این مطلب قصد داریم به مشکلات رایجی که در این رادیاتورها ایجاد می شود بپردازیم و روش های برطرف کردن آنها را باهم مرور کنیم.

سوراخ شدن رادیاتور

یکی از مواردی که ممکن است در رادیاتورهای حوله خشک کن و یا رادیاتورهای دیگر در خانه ایجاد شود، سوراخ شدن آن ها است. این مشکل یکی از ایرادات متداولی است که به ویژه در رادیاتورهایی که زمان زیادی از عمر سرویس دهی آن ها می گذرد بیش تر دیده می شود. سوراخ شدن حوله خشک کن می تواند در اثر ضربات فیزیکی و یا در اثر خوردگی و واکنش های شیمیایی در داخل رادیاتور یا روی سطح آن ایجاد گردد. سوراخ ها در قسمت های مختلف رادیاتور، موجب ایجاد نشتی شده و در صورتی که با مرور زمان گسترش یابند می توانند مشکلات جدی تری ایجاد کرده و تعمیر حوله خشک کن را دشوارتر نماید.

سوراخ شدن در اثر ضربات فیزیکی

سوراخ شدن در اثر ضربات فیزیکی
سوراخ شدن در اثر ضربات فیزیکی

اگرچه در صورت سوراخ شدگی، امکان تعمیر حوله خشک کن وجود دارد اما تا حد امکان باید از این وقوع این اتفاق جلوگیری کرد. یکی از اقدامات برای جلوگیری از ایجاد سوراخ یا تغییر شکل روی نرده های حوله خشک کن، این است که هنگام حمل و نقل و نصب آن بسیار احتیاط کرد تا آسیب ها و ضربات فیزیکی به آن  وارد نشود. این موارد به ویژه در حوله خشک کن آلومینیوم بسیار اهمیت دارد زیرا این نوع حوله خشک کن ها معمولا نسبت به رادیاتورهایی از جنس دیگر مثل استیل، استحکام کمتری دارند البته مزایای زیادی نیز دارند از جمله این که سبک تر بوده و مقاومت خوردگی بالایی دارند.

سوراخ شدن در اثر خوردگی

در صورتی که حمام یا سرویس بهداشتی شما تهویه مناسبی نداشته باشد و رطوبت در آن بسیار بالا باشد در دراز مدت ممکن روی سطح رادیاتورها خوردگی ایجاد شود. حوله خشک کن استیل به دلیل این که معمولا از جنس استیل ضد زنگ ساخته می شود مقاومت بالایی در برابر خوردگی از خود نشان می دهد. این خوردگی های موضعی پس از گذشت زمان عمیق تر شده و در نهایت منجر به سوراخ شدن رادیاتور می شوند. یکی دیگر از حالت های خوردگی این است که حوله خشک کن از داخل دچار خوردگی گردد. یعنی به دلیل مجاورت دائم آب در نرده های رادیاتور و تماس با سطح فلزی آن احتمال ایجاد خوردگی وجود خواهد داشت.

برطرف کردن سوراخ ها

برطرف کردن سوراخ ها
برطرف کردن سوراخ ها

در صورتی که به هر دلیلی حوله خشک کن شما سوراخ شد نیاز نیست نگران تعویض آن باشید زیرا می توانید این سوراخ ها را ترمیم کنید. اما بهتر است قبل از آن که سوراخ شدگی بزرگ شود تعمیر حوله خشک کن را انجام دهید. برای این کار ابتدا باید محلی که در اثر خوردگی و یا ضربه سوراخ شده است کاملا تمیز و به وسیله یک سمباده مناسب صاف شود. معمولا برای پر کردن سوراخ ها از چسب های مخصوص فولاد استفاده می شود. شما با کمی دقت و ظرافت می توانید خودتان این کار در خانه انجام دهید. مراقب باشید که در فاصله قرار دادن چسب روی محل سوراخ زمان آنقدر طولانی نشود که چسب خشک و سفت شود. از طرف دیگر بعد از این که چسب اعمال شد، لازم است تا خشک شدن کامل آن، از تماس آب و رطوبت با چسب جلوگیری شود.

نشتی از شیرها

نشتی شیرها علاوه بر این که موجب هدر رفتن آب و کاهش کارایی حوله خشک کن می شود در بسیاری از موارد در طولانی مدت سبب خوردگی این رادیاتور و به تبع آن سوراخ شدن آن نیز خواهد شد. بنابراین در صورتی که هرکدام از شیر های حوله خشک کن شما دچار نشتی هستند برای رفع این نشتی ها و تعمیر حوله خشک کن در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهید. گاهی نشتی به دلیل شل شدن شیر است که باید آن را کاملا سفت کرده و در صورت نیاز با استفاده از نوار تفلون آب بندی را انجام داد. گاهی نیز ممکن است شیرها دچار خوردگی و یا خرابی شده باشند که لازم است تعویض شوند.

هواگیری رادیاتور

هواگیری رادیاتور
هواگیری رادیاتور

هنگامی که بخش های بالایی حوله خشک کن شما نسبت به نرده های پایینی سردتر است و به خوبی گرم نمی شود ممکن است هوا در داخل لوله ها و نرده های رادیاتور گیر افتاده باشد که این موضوع سبب می شود رادیاتور نتواند به طور کامل گرمایش خود را انجام دهد، بنابراین لازم است تا هواگیری انجام شود. هواگیری در واقع بیشتر از آن که حکم تعمیر حوله خشک کن را داشته باشد، نوعی اقدام مراقبتی و نگهداری است که لازم است تا در سرویس های سالیانه به طور منظم انجام شود. نحوه هواگیری حوله خشک کن بسیار ساده است و شما خیلی راحت می توانید خودتان آن را انجام دهید. کافی است تا شیر هواگیری رادیاتور را به آرامی باز کنید تا هوای محبوس در آن خارج شود. یک پارچه یا حوله در نزدیکی خود داشته باشید تا در صورت لزوم مانع خارج شدن آب از شیر شوید.

انسداد و گرفتگی رادیاتور

انسداد و گرفتگی رادیاتور می تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد. اما یکی از دلایل اصلی آن ناشی از تجمع محصولات خوردگی است. به عبارت دیگر زمانی که رادیاتور از داخل دچار خوردگی می شود با گذشت زمان موادی که در اثر خوردگی ایجاد می شوند می توانند تجمع پیدا کرده و موجب انسداد لوله های رادیاتور شوند. در این حالت لازم است تا اقدامات لازم برای تعمیر حوله خشک کن انجام شود. برای این کار معمولا از موادی به نام رسوب گیر استفاده می شود این مواد به مقدار مناسب به داخل رادیاتورها اضافه می شوند. هم چنین لازم است تا به طور منظم و متناوب حداقل هر سال یک بار شستشوی لوله ها و حوله خشک کن انجام گردد تا رسوب ها کاملا خارج شوند.

آتش گرفتن رادیاتور

آتش گرفتن رادیاتور
آتش گرفتن رادیاتور

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که آیا حوله خشک کن فولادی یا حوله خشک کن هایی با جنس های مختلف دیگر ممکن است دچار آتش سوزی شوند. باید توجه کرد که مشکل آتش گرفتن بیشتر در مورد حوله خشک کن های برقی مطرح می شود زیرا این نوع حوله خشک کن ها، دارای سیم ها و اتصالات مختلفی به برق هستند و چون در محیط های مرطوبی مثل حمام و سرویس بهداشتی قرار می گیرند در صورتی که موارد ایمنی کاملا رعایت نشده باشد ممکن است دچار جرقه و آتش سوزی شوند.

نکاتی در مورد جلوگیری از ایجاد آتش سوزی

نکات ساده ای در مورد حوله خشک کن برقی وجود دارد که در صورتی که به آنها توجه شود می توان از ایجاد آتش سوزی جلوگیری کرد. پس از نصب این نوع حوله خشک کن ها مطمئن شوید که دو شاخه ها کاملا در پریز محکم هستند و سیم های رابط نیز شل نبوده و در مسیر رفت و آمد قرار نداشته باشند تا به طور تصادفی چیزی به آنها گیر نکند زیرا سیم ممکن است در اثر کشیدگی کمی از پریز خارج شده و خطر آتش سوزی ایجاد کند. نکته دیگری که فقط افراد بسیار کمی هنگام نصب حوله خشک کن ها به آن توجه می کنند، اهمیت اتصال به زمین است. یکی از راههای اطمینان از امنیت خانواده در هنگام استفاده از حوله خشک کن ها، نصب حرفه ای آنها است. افراد با تجربه در نصب، می دانند برای اطمینان از ایمنی شما باید چه کاری انجام دهند.

آیا می توان حوله خشک کن را همیشه روشن گذاشت؟

آیا می توان حوله خشک کن را همیشه روشن گذاشت؟
آیا می توان حوله خشک کن را همیشه روشن گذاشت؟

در واقع حوله خشک کن ها برای روشن ماندن در شبانه روز طراحی شده اند و از این نظر ایمن هستند. واقعیت این است که روشن و خاموش کردن حوله خشک کن ها قبل و بعد از دوش گرفتن یک راه حل موثر نیست زیرا گرم شدن این رادیاتورها و به دنبال آن گرم شدن فضای حمام ممکن است چندین ساعت طول بکشد. اما اگر حوله خشک کن قرار است برای مدت های طولانی به طور مداوم روشن باشد، توصیه می شود که روی تنظیمات دمایی متوسط قرار بگیرد.

آیا تعویض یا جابجایی رادیاتور امکان پذیر است؟

در صورتی که حوله خشک کن قابل تعمیر نباشد و یا این که به هر دلیلی تمایل داشته باشید که حوله خشک کن منزل خود را تعویض کنید، آسان ترین راه این است که رادیاتور جدید دارای اندازه های مشابه با رادیاتور قدیمی باشد در این حالت دیگر نیازی به تغییر سیستم لوله ها و انجام لوله کشی مجدد نخواهد بود. اما اگر می خواهید اندازه های آن و همچنین مکان آن را تغییر دهید، باید زیرکاری های تاسیساتی مورد نیاز انجام شود.

منبع: everythingwhat ، theradiatorcentre

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
  • هیج محصولی در سبد نیست
تمامی قیمت ها بروز میباشد.
0