آشنایی با بهترین سیستم گرمایشی منزل

آشنایی با بهترین سیستم گرمایشی منزل

آیا در روزهای سرد زمستان که انتظار گرمایش کافی از سیستم گرمایش منزل خود دارید به اندازه کافی دمای خانه بالا می رود؟ سیستم گرمایشی خانه یکی از مهمترین سیستم ها در خانه است که در صورتی که به درستی انتخاب و نصب نشود می تواند شما را با مشکلات زیادی روبرو کند. از سرد بودن آب حمام، پایین بودن دمای اتاق و یا حتی بالا رفتن هزینه های برق یا گاز مصرفی. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب بهترین سیستم گرمایشی منزل، به طور کامل در مورد آن بررسی های لازم را انجام دهید و در نهایت سیستمی را انتخاب کنید که با نوع ساختمان و شرایط آب و هوایی منطقه زندگی شما کاملا سازگار باشد. در این مطلب ما قصد داریم انواع سیستم های گرمایشی خانگی را معرفی کرده و نکات مهم برای انتخاب بهترین سیستم را باهم مرور کنیم، پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

انواع سیستم های گرمایشی خانگی

انتخاب بهترین سیستم گرمایشی منزل همیشه یکی از موارد مهم پس از تکمیل ساخت یک خانه بوده است. سیستم های گرمایشی در طول زمان بمنظور افزایش کارایی و کاهش مصرف انرژی تغییرات زیادی کرده اند. پس از شومینه های قدیمی، بخاری از اولین و متداول ترین وسایل گرمایشی خانگی به شمار می رود. بخاری ها در طول زمان تغییر کرده اند و از بخاری های نفتی به بخاری های گازی و یا حتی برقی تبدیل شده اند. بخاری ها قادرند فضای یک اتاق را در طی مدت کوتاهی گرم کنند اما ممکن است خطراتی مثل آتش سوزی و یا گاز گرفتگی به همراه داشته باشند. علاوه بر این دمای اتاق را به طور یکنواخت گرم نمی کنند. شومینه ها نیز معمولا کارایی بالایی ندارند. بنابراین با گذشت زمان سیستم های گرمایشی ایمن با کارایی بالا توسعه پیدا کرده اند. انواع مختلف این سیستم ها شامل موارد زیر می شوند.

کوره (سیستم توزیع جریان هوا)

کوره (سیستم توزیع جریان هوا)

کوره های گازی می توانند محبوب ترین و بهترین سیستم گرمایشی منزل باشند. در این سیستم گرمایشی هوا ضمن عبور از طریق مجراهایی با نام مبدل حرارتی گرم شده و سپس هوای گرم و مطبوع توسط یک فن (یا سیستم دمنده) در سراسر خانه توزیع می شود. کوره ها می توانند هوا را با برق، پروپان یا نفت گرم کنند، اما بهترین حالت استفاده از گاز طبیعی است. یکی از بزرگترین مزایای کوره ها در کنار این واقعیت که دارای راندمان بالایی هستند، مقرون به صرفه بودن نسبی آن است. مزیت بزرگ دیگر آن ها این است که سیستم توزیع هوا (کانال) می تواند توسط کولر گازی در ماه های تابستان استفاده شود. از معایب این نوع سیستم گرمایشی نیز می توان به این مورد اشاره کرد که به دلیل وجود فن، کوره ها اغلب دارای صدای بلندی هستند.

سیستم توزیع رادیاتور

دیگ­های بخار یکی دیگر از سیستم های گرمایش رایج است که برخی آن را بهترین سیستم گرمایشی منزل می دانند. دیگ بخار سیستمی است که آب را در یک مخزن گرم کرده و آن را از طریق یک سری لوله به رادیاتورهایی که در اتاق های خانه نصب شده اند، پمپاژ می کند. سپس رادیاتور هوای اطراف خود را گرم کرده و با گذشت مدت زمانی گرما را در سراسر فضا توزیع می کنند. در این نوع سیستم معمولا در موتورخانه گرم می شود که در مقایسه با کوره ها، به فضای بزرگتری برای نصب تجهیزات آن نیاز است. علاوه براین هزینه اولیه آن ها بالا است و تعمیرات احتمالی نیز می تواند گران تمام شود. کوره ها و دیگهای بخار به عنوان سیستم گرمایش مرکزی شناخته می شوند زیرا گرما در یک منطقه مرکزی تولید شده و در سراسر خانه توزیع می شود.

پکیج

پکیج
پکیج

سیستم حرارتی پکیج تقریبا مشابه با سیستم توزیع رادیاتور است با این تفاوت که به جای موتورخانه ای عظیم از یک پکیج استفاده می شود. این سیستم تنها برای یک واحد ساختمان کاربرد دارد اما سیستم توزیع رادیاتور برای مجتمع های مسکونی و ساختمان هایی با واحدهای زیاد استفاده می شود. مشابه با آن برای همه اتاق های خانه می توان از رادیاتور استفاده کرد. برای حمام و سرویس بهداشتی نیز از انواع رادیاتورهای حوله خشک کن استفاده می شود.

پمپ های حرارتی

از پمپ های حرارتی می توان برای گرم کردن و همچنین خنک کردن خانه استفاده کرد. این سیستم ها معمولا از الکتریسیته برای انتقال گرما به جای تولید مستقیم آن مانند یک کوره گازی استفاده می کنند. در نتیجه، آنها اغلب بسیار کارآمدتر از انواع دیگر سیستم های گرمایشی هستند. این سیستم را می توان بهترین سیستم گرمایشی منزل در آب و هوای معتدلی که دما به ندرت به زیر صفر می رسد، دانست زیرا در این شرایط آب و هوایی قادرند بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

پمپ حرارتی چگونه کار می کند؟

پمپ حرارتی چگونه کار می کند؟

پمپ حرارتی یک واحد تهویه مطبوع و گرمایش یکپارچه است. این واقعیت که این سیستم دو منظوره است آن را در نوع خود کارآمد می کند. هنگامی که هوا گرم است، دستگاه هوا را از داخل خانه شما می گیرد، گرمای هوا را با یک مبرد از بین می برد و هوای خنک را به خانه پمپ می کند. در طول زمستان نیز، هوای خانه را گرفته و آن را گرم کرده و به خانه بر می گرداند. هوای بیرون هرگز از طریق پمپ حرارتی وارد نمی شود. از مزایای این سیستم می توان به فیلتر کردن هوا و عدم وجود صدا اشاره کرد (بر خلاف کوره ها، آنها بی صدا هستند).

سیستم گرمایش هیبریدی

سیستم گرمایش هیبریدی ترکیب دو سیستم پمپ حرارتی و کوره است. در این سیستم، بازده انرژی یک پمپ حرارتی را با قدرت یک کوره گازی ترکیب می شود. بیشتر اوقات، پمپ حرارتی برای گرم کردن و خنک کردن خانه شما استفاده می شود اما در دماهای خیلی پایین یا خیلی بالا قدرت کوره به کار گرفته می شود. بنابراین از آنجایی که شما فقط به یک سیستم متکی نیستید، فشار وارده بر هر دو واحد کاهش خواهد یافت و به این ترتیب نیاز به تعمیر و تعویض به میزان قابل توجهی کم می شود. این مزایا باعث می شود که این سیستم در برخی موارد بهترین سیستم گرمایشی منزل محسوب شود.

مینی اسپلیت های بدون کانال

مینی اسپلیت های بدون کانال

یونیت های مینی اسپلیت به شما این امکان را می دهند که مناطق تهویه مطبوع جداگانه ایجاد کنید که هر کدام دارای یک ترموستات جداگانه هستند. این سیستم در خانه‌های بزرگ‌تر و مناطق اضافی که کانال‌کشی نصب نشده‌اند بسیار مفید است. این سیستم ممکن است هزینه اولیه نسبتا بالایی داشته باشد. معمولا اسپلیت ها قادرند سرمایش را نیز به خوبی انجام دهند.

سیستم گرمایش از کف

این نوع سیستم گرمایشی، گرمایش تابشی نیز نامیده می شود زیرا انتقال گرما به صورت تابشی انتقال می یابد. آب گرم یا گرمای الکتریکی از طریق لوله های مخصوصی که در کف قرار دارند (و گاهی اوقات در سقف یا دیوارها) گرمایش را تامین می کنند. گرما می تواند توسط نفت، گاز، پروپان یا برق تولید شود. در حالی که سیستم توزیع گرمایش از کف معمولا برای مدت طولانی دوام دارد، اما در صورت بروز مشکل، تعمیرات می تواند بسیار گران باشد و این یکی از موارد معایب گرمایش از کف به شمار می رود. طول عمر این سیستم به منبع حرارت آن بستگی دارد.

گرمایش قرنیزی

گرمایش قرنیزی

گرمایش قرنیزی که معمولاً به عنوان گرمایش تکمیلی یا گرمایش اضافی در نظر گرفته می شود، می تواند یک انتخاب موثر و مقرون به صرفه باشد. در مورد گرمایش قرنیز دو انتخاب دارید: برقی یا هیدرونیک.

سیستم گرمایشی کارآمد

نیاز به یادآوری نیست که گرم کردن خانه هزینه بردار است. اما راه‌های زیادی برای کاهش این هزینه‌ها وجود دارد. یک قدم بسیار عملی، این است که خانه خود را با یک سیستم گرمایشی کارآمد تجهیز کنید. حتی اگر این کار نیاز به سرمایه گذاری اولیه داشته باشد، اما به مرور زمان در پول خود صرفه جویی خواهید کرد زیرا هر چه یک سیستم گرمایشی کارآمدتر باشد، انرژی کمتری برای کارکردن آن نیاز دارد و این می تواند منجر به هزینه های کمتری برای گرمایش شود.

چه چیزی یک سیستم گرمایشی را کارآمد می کند؟

چه چیزی یک سیستم گرمایشی را کارآمد می کند؟
 

دانستن اینکه چه چیزی «کارآمد» را تعریف می‌کند کمک می‌کند تا زمانی که به دنبال بهترین سیستم گرمایشی منزل می‌گردید – یا زمانی که می‌خواهید تعیین کنید که آیا سیستم موجود شما کارآمد است یا خیر – بدانید که دقیقا باید به چه چیزهایی توجه کنید. برای مثال کارایی یک پمپ حرارتی مستقیماً تحت تأثیر شرایط آب و هوایی است. در آب و هوای معتدل، پمپ های حرارتی بسیار کارآمدتر از کوره هستند. در آب و هوای بسیار سرد، کوره کارآمدتر است. به طور کلی، مهمترین بخش اطلاعات، رتبه بازده مصرف انرژی سیستم است. این اندازه‌گیری به شما می‌گوید چه مقدار از انرژی (معمولاً به شکل برق یا گاز طبیعی) که سیستم مصرف می‌کند مستقیماً صرف گرم شدن خانه می شود. به عبارت دیگر، به شما این امکان را می دهد که بدانید سیستم چقدر انرژی را به گرمای قابل استفاده تبدیل می کند.

نحوه انتخاب یک سیستم گرمایش کارآمد

با این حال، از نظر عملی، یافتن یک سیستم گرمایشی با رتبه بالای مصرف انرژی تنها بخشی از یافتن کارآمدترین سیستم گرمایشی برای خانه شما است. همچنین باید به این نکته توجه کنید که سیستم گرمایشی  با منبع انرژی خانه شما سازگار باشد. برخی از خانه ها فقط برای سیستم گرمایش الکتریکی تجهیز شده اند و برخی دیگر فقط با گاز طبیعی سازگار هستند. گاز طبیعی، به طور کلی کارآمدتر از برق است. ممکن است سخت باشد که سیستم گرمایشی قدیمی خود را رها کنید و سیستم جدیدی را نصب کنید اما آنچه که اهمیت زیادی دارد کارایی سیستم گرمایشی در کنار کاهش هزینه های شما است. در صورتی که سیستم گرمایشی پکیج را انتخاب کرده اید برای مشاهده و خرید انواع حوله خشک کن می توانید به فروشگاه اینترنتی حوله خشک کن لوتوس مراجعه نمایید.

منابع: forbes، servicechampions

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
  • هیج محصولی در سبد نیست
تمامی قیمت ها بروز میباشد.
0