گرمایش از کف چه معایبی دارد؟

گرمایش از کف چه معایبی دارد؟

گرمایش از کف یکی از سیستم های نسبتا جدید گرمایشی به شمار می رود که هنوز در کشور ما به طور گسترده اجرا نشده است. این سیستم گرمایشی مشابه با هر سیستم گرمایشی دیگر دارای مزایا و معایبی است. در صورتی که شما هم تصمیم گرفته اید که این سیستم گرمایشی را در منزل خود پیاده کنید بهتر است ابتدا اطلاعات کلی در مورد آن جمع آوری کنید و تمام جنبه های آن را بررسی کنید تا با خیالی آسوده، این کار را انجام دهید.  اگر شروع به جستجو در گوگل کنید مشاهده خواهید کرد که نظرات زیادی در مورد معایب گرمایش از کف وجود دارد که اکثر این نظرات منفی به دلیل اطلاعات کم و همچنین طراحی و پیاده سازی غیر اصولی سیستم ایجاد شده است. در این مقاله تلاش می کنیم تا با گرمایش از کف و به ویژه معایب احتمالی آن بیشتر آشنا شویم.

آیا گرمایش از کف سالم است؟

این سوال اغلب در زمینه معایب گرمایش از کف مطرح می شود. در پاسخ به این سوال لازم است بدانیم که  سیستم گرمایشی از کف تابع قوانین حداکثر دمای سطح تابشی است و در یک محدوده مجاز دمایی کار می کند. اگر دما از این محدوده بیشتر شود، ممکن است کف باعث ایجاد ناراحتی شده و مشکلات سلامتی ایجاد کند اگرچه هیچ مطالعه بالینی عمیقی نیز در این زمینه انجام نشده است، اما تا زمانی که دما در محدوده مجاز است، گرمایش از کف سالم است.

آیا سیستم گرمایش از کف گرد و غبار را بالا می برد؟

آیا سیستم گرمایش از کف گرد و غبار را بالا می برد؟
آیا سیستم گرمایش از کف گرد و غبار را بالا می برد؟

یکی از معایب گرمایش از کف این واقعیت است که با گرم کردن هوای روی سطح زمین ممکن است گرد و غبار نیز به همراه جریان هوای گرم بالا رفته و در اتاق پراکنده شود این موضوع برای مبتلایان به آسم یا کسانی که آلرژی دارند ممکن است چندان خوشایند نباشد. بنابراین برای کسانی که بیماری ریوی دارند ممکن است این نوع سیستم گرمایشی خیلی توصیه نشود. البته باید توجه کرد که این سیستم گرمایشی به خودی خود گرد و غبار ایجاد نمی کند و فقط گرد و غبار موجود در اتاق را پراکنده می کند. یکی از راههای کاهش این مشکل تمیز کردن و گرد و غبارگیری منظم خانه است. یک راه دیگر، نصب سیستم های مکش متمرکز با زهکشی خارجی و یا تهویه های فیلتردار مناسب است.

آیا گرمایش از کف باعث خشک شدن هوا می شود؟

پدیده کاهش رطوبت نسبی در خانه ها با سرد شدن هوا طبیعی است. به طور کلی، توانایی هوا در حفظ رطوبت با کاهش دما، کاهش می یابد، بنابراین هوای سرد بیرون رطوبت نسبی کمی خواهد داشت و با کاهش درصد آن رطوبت نسبی خانه نیز کمتر خواهد شد. به همین دلیل است که در زمستان خانه های تهویه رطوبت نسبی کمی دارند. ما می توانیم در نظر بگیریم که هر سیستم گرمایشی بر رطوبت نیز تأثیر می گذارد.

آیا سیستم گرمایش از کف می تواند بسوزاند؟

آیا سیستم گرمایش از کف می تواند بسوزاند؟
آیا سیستم گرمایش از کف می تواند بسوزاند؟

اگر مارپیچ ها که محل پیچ خوردن لوله ها هستند به خوبی طراحی و تنظیم نشده باشند و خیلی به هم نزدیک باشند ممکن است برخی نقاط کف نسبت به اطراف دمای بالاتری داشته باشند. این موضوع به ویژه برای افرادی که بچه کوچک و یا نوزاد نوپا دارند ممکن است مشکل ساز شود و یکی از معایب گرمایش از کف محسوب گردد. حداکثر فاصله بین پیچ ها بهتر است حدود 30 سانتی متر باشد. به طور کلی تماس مستقیم با جسمی که دارای دمای حدود 65 به بالا است ممکن است موجب سوختگی شود این در حالی است که دمای کارکرد سیستم گرمایش از کف عموما زیر 40 درجه است و دمای بیش از 40 درجه به صورت تابشی از سطح تقریباً غیرممکن است.

افزایش عرق کردن پا

این موضوع که ” گرمایش از کف برای افرادی که از عرق کردن پاهایشان رنج می برند، مناسب نخواهد بود” فرضیه درستی نیست. کسانی که از عرق کردن پا رنج می برند، در واقع از گرمایش از کف سود خواهند برد. آن ها اکنون این شانس را دارند که اغلب با پای برهنه به اطراف بروند. این نه تنها برای افراد دارای عرق پا مفید است، بلکه در کل برای وضعیت بدن، ماهیچه ها و استخوان ها نیز سودمند خواهد بود. گرمایش از کف فرصتی را برای آرامش و بازسازی بدن فراهم می کند.

آیا گرمایش از کف به رشد میکروارگانیسم ها و باکتری ها کمک می کند؟

آیا گرمایش از کف به رشد میکروارگانیسم ها و باکتری ها کمک می کند؟
آیا گرمایش از کف به رشد میکروارگانیسم ها و باکتری ها کمک می کند؟

ممکن است شما این موضوع را به عنوان یکی از معایب گرمایش از کف شنیده باشید اما باید توجه کرد که برای رشد و توسعه باکتری ها، علاوه بر گرما به رطوبت نیز نیاز است. این در حالی است که در سیستم گرمایش از کف هیچ شرایطی برای تشکیل رطوبت وجود ندارد. این سیستم، آب های موجود در درزها و سوراخ های خانه را نیز خشک می کند. در واقع گرمایش از کف باعث کاهش رطوبت در نزدیکی سطح زمین می شود، بنابراین امکان تکثیر میکروارگانیسم ها روی زمین از بین می رود.

آیا لوله های گرمایش در کف شکسته می شود؟

آیا یکی از معایب گرمایش از کف می تواند این باشد که لوله های کارگذاشته شده مشکل پیدا کنند و شکسته شده یا سوراخ شوند؟ این سوال ممکن است برای هر فردی که تصمیم به پیاده سازی سیستم گرمایش از کف در منزل خود کرده است مطرح باشد. چرا که مشخص است در صورت بروز این مشکل نیاز به کنده کاری کف و مسائلی از این قبیل خواهد بود اما باید توجه کرد که احتمال بروز این سری مشکلات در لوله ها بسیار کم است. زیرا لوله ها تحت استانداردهای کیفیتی بالا تولید شده و در صورتی که نصب آن ها نیز با دقت انجام شود در حدود 50 سال عمر خواهند کرد. شایان ذکر است که استفاده از لوله ها در زیر دمای اسمی، عمر آن ها را افزایش خواهد داد.

چگونه سیستم گرمایش از کف را تعمیر کنیم؟

چگونه سیستم گرمایش از کف را تعمیر کنیم؟
چگونه سیستم گرمایش از کف را تعمیر کنیم؟

اگر مشکلی پیش بیاید، چگونه آن را تعمیر می کنید؟ در صورتی که برای مثال سیستم گرمایشی شما دارای حوله خشک کنی باشد که دچار مشکل شده است، پیگیری مشکل و برطرف کردن علت گرم نشدن حوله خشک  ساده تر به نظر می رسد. اما در مورد سیستم گرمایش از کف تعمیرات ممکن است خیلی ساده نباشند. البته باید توجه کرد که همان طور که گفته شد بسیار بعید است که لوله ای در کف در کم تر از 50 سال کارکرد به دلیل نقص تولید شکسته یا سوراخ شود. قطعاتی که ممکن است در سیستم گرمایش از کف خراب شوند اجزای قابل رویت هستند که تعویض آنها بسیار آسان است.

چه موقع لوله های گرمایش از کف تعویض می شوند؟

عمر سیستم گرمایشی حدود 50 سال تخمین زده شده است. اما یک سوال که ممکن است پیش بیاید این است که بعد از 50 سال چه کاری باید انجام داد؟ استانداردهای اروپایی، تولیدکنندگان لوله های گرمایش در کف را موظف می کند که لوله ها را برای مدت استفاده حداقل 50 سال، تحت فشار و دمای اسمی آزمایش کنند، این در حالی است که طول عمر لوله ها می تواند بسیار طولانی تر باشد و بستگی به دما و فشار کارکردی آن ها در طی زمان دارد. آزمایشات نشان داده است که استفاده از دما و فشار کم تر طول عمر لوله ها را افزایش می دهد. کیفیت آب موجود در لوله ها نیز مهم است. بنابراین، این لوله ها شاید صدها سال دوام بیاورند و در صورتی که حادثه ای رخ ندهد نیازی به تعویض آن ها نیست.

اینرسی حرارتی هنگام گرم کردن کف چقدر است؟

اینرسی حرارتی هنگام گرم کردن کف چقدر است؟
اینرسی حرارتی هنگام گرم کردن کف چقدر است؟

اینرسی حرارتی به این معنی است که سیستم گرمایشی نسبت به تغییرات دمایی چقدر سریع واکنش نشان می دهد. در واقع، سیستم های گرمایش از کف دارای اینرسی بسیار خوبی هستند. یک سیستم کارآمد در 6 ساعت به 80٪ ظرفیت و در 24 ساعت به 100٪ آن می رسد. این سیستم ها باید دائماً در سیستم روشن/ خاموش کار کنند تا دما را در محدوده ثابتی نگه دارند. قسمت خوب این ویژگی، این است که وقتی سیستم گرمایشی برای چند ساعت متوقف می شود، کف خانه به میزان قابل توجهی خنک یا سرد نمی شود اما در صورتی که شما تمایل داشته باشید یک خانه را به سرعت گرم کنید، این سیستم نمی تواند به سرعت عمل کند.

سیستم گرمایشی چگونه کار می کنند؟

به طورکلی معمولا دو نوع سیستم گرمایش از کف در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد: برقی و هیدرونیک. هر دو نوع سیستم در زیر کف مدفون می شوند. اگرچه نصب و راه اندازی سیستم های برقی آسان تر است و هزینه کمتری دارد، اما هزینه کارکردی آن گران تمام می شود. این در مورد سیستم های هیدرونیک یا آبی برعکس است. از آن جایی که  این سیستم ها نیاز به یک آبگرمکن و متراژ بالایی لوله دارند، نصب آن ها گران تر است اما برای کارکردن به انرژی کمتری نیاز دارند که این امر کارایی آنها را در مقایسه با سیستم های الکتریکی افزایش می دهد.  از طرف دیگر، گرمایش از کف برقی به طور خودکار در مقایسه با گرمایش از کف معمولی یا آبی بسیار سریع تر و دقیق تر تنظیم می شود.

برای گرمایش از کف چه نوع کفپوشی مناسب است؟

برای گرمایش از کف چه نوع کفپوشی مناسب است؟
برای گرمایش از کف چه نوع کفپوشی مناسب است؟

اکثر انواع کفپوش ها برای سیستم های گرمایش از کف مناسب هستند. اگرچه کفپوش های چوبی خطر انبساط را به همراه دارند که می تواند منجر به ترک یا افزایش فاصله بین تخته های کف شود، اما سنگ، کاشی و سرامیک به دلیل خواص رسانایی خود قادر به تحمل درجه حرارت بالاتر هستند. آن ها همچنین گرما را به طور موثرتری حفظ می کنند. همین موضوع کمک می کند که این نوع سیستم گرمایشی برای کف حمام ها نیز مناسب باشد در واقع به جای استفاده از حوله خشک کن می توان سیستم گرمایش از کف را در حمام پیاده سازی کرد.

طراحی سیستم گرمایش از کف با توجه به دکوراسیون

اگرچه سیستم گرمایش از کف مثل رادیاتور پره ای یا پنلی محدودیت های فضایی ایجاد نمی کند اما در طراحی آن نیز لازم است به یک سری نکات در دکوراسیون توجه کرد. برای مثال بهتر است در زیر مبلمان یا کابینت ها این سیستم اجرا نشود. یا این که مبلمان و کابینت پایه داشته باشند تا در تماس مستقیم با کف قرار نگیرند.

امکان تغییرات در سیستم گرمایش از کف

از آن جایی که این سیستم پس از طراحی و اجرا به وسیله بتن و سیمان و سپس کفپوش کاملا پوشیده می شود بنابراین اعمال تغییرات در طراحی آن به سادگی امکان پذیر نیست و نیاز به کنده کاری دارد که این موضوع موجب بالا رفتن هزینه ها نیز می شود و یکی دیگر از معایب گرمایش از کف می باشد.

منابع: hvaceshop، reliableair

9 thoughts on “گرمایش از کف چه معایبی دارد؟

    • محمد رضا حبیب پور says:

      دوست عزيز اگر شما اطلاعات بيشتري داريد خوشحال مي شيم كه به ما در ميان بگذاريد

      • محمد مهدی says:

        سلام خانه من از سیستم گرمایش از کف بهره میبره و خانه تازه ساخت هست ولی تمام پنجره های خانه عرق میکنه
        علت این موضوع رو میدونید؟

        • kianoush says:

          سلام
          به احتمال زياد رطوبت منزل شما زياد هست و دريچه خروجي براي اين رطوبت تعبيه نشده است

  1. احمد says:

    سلام خونه من هم این طور بود .ما یه بخاری بدون دود کش داشتیم که از سوختن گاز خونگی بخار آب و دی اکسید کربن تولید میکرد و تمام در و دیوار عرق میکردن .یه بخاری دودکش دار آوردیم و خونه خشک شد .اگر شما اجاق گاز یا چیزی مشابه اون داشته باشید که داخل خونه روشن میکنید احتمالا از همونه

    • kianoush says:

      استفاده كردن از بخاري بدون دود كش نياز به رعايت كردن قوانين مربوطه و تامين دريچه عبور هوا هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
  • هیج محصولی در سبد نیست
تمامی قیمت ها بروز میباشد.
0