رادیاتور قرنیزی چیست؟

رادیاتور قرنیزی چیست؟

همه ما با مفهوم قرنیز کم و بیش آشنایی داریم می دانیم که آنها نوارهایی با پهنایی از حدود 8 تا 15 سانتی متر هستند که از جنس های مختلفی مثل سنگ، سرامیک، چوب، ام دی اف و غیره ساخته شده اند. قرنیز ها در محل اتصال دیوار و کف نصب می شوند تا این اتصال را پنهان کرده و زیبایی بیشتری به طراحی خانه بدهند علاوه بر این در برابر برخورد وسایل و اجسام از قسمت پایینی دیوار محافظت می کنند. اما شاید این ایده که از قرنیزها به عنوان رادیاتور برای گرمایش خانه استفاده شود، در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد. گرمایش قرنیزی می تواند جایگزینی برای سیستم گرمایشی و رادیاتورهای متداول باشد. با این سیستم دیگر نیازی به نصب رادیاتورهای بزرگ در اتاق های خانه نیست. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با این نوع گرمایش و مزایا و معایب آن آشنا شویم.

رادیاتورهای قرنیزی چگونه کار می کند؟

نوآوری های جدید در صنعت گرمایش اغلب با شک و تردید روبرو می شوند، به هر حال، همه ما سال هاست که به رادیاتورهای معمولی عادت کرده ایم. جایگزین کردن سیستم‌های آشنا با یک سیستم کاملاً جدید تقریباً کار اشتباهی به نظر می‌رسد، اما اکثریت قریب به اتفاق صاحبان خانه‌هایی که سیستم رادیاتورهای قرنیزی را نصب کرده‌اند، از تصمیم خود کاملا راضی هستند. رادیاتورهای قرنیزی در ظاهر تفاوت زیای با قرنیزهای معمولی ندارند اما اگر به داخل آن ها یا همان سطح مقطعشان نگاه کنید متوجه تفاوت خواهید شد. در داخل این قرنیزها معمولا دو لوله، یکی برای رفت و دیگری برای برگشت آب کار گذاشته شده است. گرمایش قرنیزی (skirting board heating) مشابه با گرمایش رادیاتورهای معمولی اتفاق می افتد به این شکل که آب داغ در لوله ها جریان پیدا کرده و به تدریج موجب گرم شدن فضا می شود.

آیا رادیاتور قرنیزی برای شما مناسب است؟

آیا رادیاتور قرنیزی برای شما مناسب است؟
آیا رادیاتور قرنیزی برای شما مناسب است؟

باورش سخت است که یک قرنیز، چیزی که همه ما با آن آشنا هستیم، بتواند راه کارآمدی برای گرم کردن خانه به شما ارائه دهد، اما بهترین ایده ها اغلب ساده ترین آن ها هستند. مزایای استفاده از گرمایش قرنیزی بسیار بیشتر از موارد منفی است. با حذف ساده رادیاتورها به نفع این سیستم گرمایش مدرن تر، می توانید فضا را آزاد کنید، صورت حساب های انرژی خود را کاهش دهید و حتی هوای صاف تر و تمیزتری برای خانواده خود داشته باشید.

مزایای رادیاتورهای قرنیزی

اگر برای گرم کردن خانه یا دفتر خود گرمایش قرنیزی را انتخاب کرده اید، این به این معنی خواهد بود که با نصب این نوع رادیاتورها شما دیگر نیازی نیست فضایی برای نصب رایاتورهای بزرگ متداول اختصاص دهید به این ترتیب فضایی از خانه خود را از دست نخواهید داد که این علاوه بر خلوت شدن اتاق، از نظر بحث زیبایی نیز مورد توجه است. افزایش فضا و زیبایی اتاق تنها یکی از مزایای این نوع گرمایش است، از دیگر مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به طور مساوی گرما را در اطراف اتاق پخش می کند.
  • نصب و مقاوم سازی آن ساده است.
  • می تواند به کاهش مصرف انرژی شما کمک کند.
  • موجود در طیف گسترده ای از رنگ ها متناسب با خانه شما

توزیع یکنواخت گرما

رادیاتور قرنیزی

قرنیزها در پایین ترین نقطه از دیوارها نصب می شوند. همان طور که می دانیم هوای سرد به دلیل سنگین تر بودن در مقایسه با هوای گرم در ارتفاع های پایین تری قرار می گیرد بنابراین این نوع رادیاتورها به خوبی قادرند هوای سرد پایین را گرم کرده و به بالا بفرستند. علاوه بر این قرنیزها در سرتاسر دیوارهای اتاق های خانه امتداد می یابند بنابراین عملکرد آن ها به شکلی است که گرما را به طور کاملا یکنواخت در سراسر فضای خانه توزیع می کنند.

نصب آسان

اگر شما با سیستم گرمایش از کف آشنا باشید به خوبی می دانید که برای نصب این سیستم گرمایشی لازم است تا زیر ساخت های آن که شامل لوله کشی های منظم است در کف خانه اجرا شود این کار معمولا بهتر است قبل از پایان کف سازی خانه انجام شود زیرا در غیر این صورت نیاز به کف سازی دوباره خواهد داشت بنابراین این یکی از معایب گرمایش از کف محسوب می شود در حالی که اگر نصب رادیاتورهای قرنیزی را بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که به آسانی و با هزینه بسیار کمی نصب آن انجام خواهد شد و نیازی به انجام کارهای عمرانی جهت لوله کشی و موارد مربوطه نخواهد داشت. حتی نصب آن از رادیاتورهای معمولی نیز آسان تر خواهد بود.

تمیزی بیشتر

رادیاتور قرنیزی

یکی دیگر از مزایای استفاده از رادیاتورهای قرنیزی این است که خانه شما از تمیزی بیشتر بهره خواهد برد، زیرا برخلاف رادیاتورهای معمول، تمیز کردن این نوع رادیاتور آسان تر بوده و گرد و غبار را در اطراف اتاق پخش نمی کند. از طرف دیگر با استفاده از قرنیزها، نه تنها راه کارآمدی برای گرم کردن خانه خود خواهید داشت، بلکه می‌توانید سیم‌های شلی که در اطراف زمین قرار دارند را به لطف یک صفحه پوششی قابل جدا کردن مرتب کنید. این درپوش را بردارید و کابل های تلویزیون و تلفن را زیر آن بکشید. به این ترتیب، دیگر خطری برای قطع شدن آن ها نخواهید داشت. هم چنین نصب و استفاده از این نوع رادیاتورها می تواند از رشد کپک جلوگیری کرد و مانع نفوذ رطوبت در دیوارها شود.

ملاحظاتی که باید به آن ها توجه شود

اگرچه گرمایش قرنیزی مزایای زیادی به همراه دارد اما همیشه بهتر است قبل از تصمیم گیری و انتخاب یک محصول جنبه های منفی آن را نیز بررسی کنید. در این قسمت به بررسی برخی از این نکات می پردازیم. با توجه به این که به طور معمول دمای جریان آب موجود در این قرنیزها معمولا خیلی بالا نمی رود بنابراین ممکن است نتوانند به اندازه کافی که شما از آن ها انتظار دارید فضا را گرم کنند.  در این  دلیل دمای جریان پایین بسیار کارآمدی که بخاری های تخته ای در آن کار می کنند، ممکن است نتوانند بسته به اندازه اتاق کامل را گرم کنند. همچنین، در ساختمان‌های قدیمی‌تر، که جریان هایی از هوای سرد در لبه های اتاق ها وجود دارد ممکن است اجازه ندهد رادیاتورهای قرنیزی به خوبی رادیاتور پره ای یا پنلی گرمایش را انجام دهند. بنابراین، در موارد معدودی، رادیاتورها همچنان می‌توانند بهترین گزینه باشند.

انواع رادیاتورهای قرنیزی

انواع رادیاتورهای قرنیزی
انواع رادیاتورهای قرنیزی

رادیاتورهای قرنیزی در انواع طرح ها و رنگ ها متناسب با دکوراسیون داخلی هرخانه ای موجود هستند. جنس آن ها اغلب از آلومینیوم انتخاب می شود چرا که فلز آلومینیوم انتقال گرما را بهتر از سایر مواد انجام می دهد و اتلاف حرارتی کمتری دارد. طرح و رنگ رادیاتورهای قرنیزی را می توان با استفاده از روکش ها یا رنگ کردن تغییر داد. از طرف دیگر می توان این رادیاتورها را از نظر سبک ظاهری به دو نوع پیوسته و پک تقسیم کرد. رادیاتورهای قرنیزی پک، تقریبا مشابه با رادیاتورهای معمولی هستند اما ظاهر آن ها کمی جمع و جورتر می باشد و فضای کمتری اشغال می کند.

هزینه های رادیاتور قرنیزی

قیمت رادیاتورهای قرنیزی و نصب آن ها می تواند با توجه به نوع رادیاتور و جنس آن متفاوت باشد. هزینه آن معمولا به صورت متری محاسبه می گردد. هنگام نصب باید یک مهندس با مهارت کافی کارهای مربوط به سیستم های آب و هم چنین برق را انجام دهد. قبل از انتخاب بهتر است قیمت ها و خدمات حداقل سه شرکت را با هم مقایسه کنید و سپس تصمیم گیری کنید. فراموش نکنید که از وب سایت فروشگاه لوتوس نیز برای مشاهده مدل های مختلف بازدید کنید.

آیا گرمایش قرنیزی گران تر از گرمایش از کف است؟

آیا گرمایش قرنیزی گران تر از گرمایش از کف است؟
آیا گرمایش قرنیزی گران تر از گرمایش از کف است؟

همان طور که قبلا نیز توضیح داده شد، یکی از مزایای گرمایش قرنیزی نصب آسان آن است که سبب می شود نیازی به تغییرات و کارهای عمرانی و کنده کاری در کف ساختمان نداشته باشد به این ترتیب هزینه نصب این نوع سیستم در مقایسه با سیستم گرمایش از کف مناسب تر خواهد بود. علاوه بر این هزینه رادیاتورهای قرنیزی به صورت متری محاسبه می شود اما در مورد گرمایش از کف، هزینه ها بر حسب متر مربع محاسبه می شود که بیشتر خواهد بود.

گرمایش قرنیزی مرطوب و خشک

سیستم های گرمایش قرنیزی مرطوب شامل لوله های آب (تغذیه و برگشت) در پشت قرنیز است. آن ها آب گرم را از منبع اصلی گرمای خانه، مثلاً پکیج یا آبگرمکن دریافت کرده و در اطراف اتاق حمل می کنند و فضا را گرم می کنند. مشابه با رادیاتورهای دیگر مثل برخی از انواع حوله خشک کن که از انرژی برق برای گرم شدن استفاده می کنند می توان در رادیاتورهای قرنیزی نیز با استفاده از کابل و ترموستات الکتریکی برای گرم شدن از برق استفاده کرد و به این ترتیب دمای اتاق را کنترل کرد. این نوع رادیاتورهای قرنیزی با سرعت بیشتری نسبت به رادیاتورهای قرنیزی معمولی یا مرطوب گرم می شوند اما هزینه های مصرف انرژی در آن ها ممکن است کمی بالاتر باشد.

آیا گرمایش تخته دامن در هر اتاق به خوبی کار می کند؟

این که چقدر این سیستم گرمایشی در خانه شما کار می کند به اندازه اتاق بستگی دارد. دسترسی به تمام قسمت‌های اتاق‌های بسیار بزرگ برای این نوع سیستم گرمایشی دشوار است. بنابراین برای فضاهای بسیار وسیع، رادیاتورهای معمولی ممکن است گزینه های مناسب تری باشند.

منابع: boilerguide ، checkatrade

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
  • هیج محصولی در سبد نیست
تمامی قیمت ها بروز میباشد.
0