آموزش هواگیری رادیاتور

آموزش هواگیری رادیاتورآموزش هواگیری رادیاتور

هواگیری رادیاتورهای خانه یکی از کارهایی است که ممکن است لازم باشد به صورت سالیانه و منظم انجام شود تا کارایی سیستم گرمایشی شما در سطح بالای خود حفظ شده و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی شود. اما  برای انجام این کار لازم نیست با فرد متخصصی مثل لوله کش و یا افراد تاسیساتی تماس بگیرید زیرا خوشبختانه، هواگیری رادیاتور یک کار ساده و اغلب یک کار پنج دقیقه ای است و در صورتی که آشنایی کافی با مراحل و چگونگی نحوه هواگیری رادیاتور داشته باشید می توانید به راحتی خودتان آن را انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با مراحل و اصول هواگیری رادیاتور تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

علائم متداول برای نیاز به هواگیری

معمولاً علائمی که به شما نشان می دهد رادیاتورهای شما نیاز به هواگیری دارند، علائم واضحی هستند. معمولا رادیاتورهایی که نیاز به هواگیری دارند به این گونه هستند که قسمت بالایی آن ها (دورتر از لوله ورودی) سرد است، در حالی که قسمت پایین حدود پانزده دقیقه پس از روشن کردن گرم می شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که یک محفظه هوا در بالا محبوس می‌شود و یک مانع عایق ایجاد می‌کند که از انتقال انرژی گرمایی آب گرم به فلز اطراف جلوگیری می‌کند. مراحل زیر نحوه هواگیری رادیاتور را بررسی می کند که شما با انجام آن ها می توانید از شر بخش های سرد رادیاتورهای خود خلاص شده و فضای داخلی گرمی را بدست آورید.

مرحله 1: روشن کردن سیستم گرمایشی با دمای بالا

مرحله 1 روشن کردن سیستم گرمایشی با دمای بالا
مرحله 1 روشن کردن سیستم گرمایشی با دمای بالا

ابتدا سیستم گرمایشی را روشن کنید، پیچ رادیاتور را تا آخر باز کنید و چند دقیقه به آن زمان بدهید تا کاملا از آب گرم پر شود. گرما به بیرون راندن هرگونه فشار ناخواسته از سیستم کمک می کند و به شما امکان می دهد توزیع دما را در سراسر رادیاتور بررسی کنید.

مرحله 2: پیدا کردن تفاوت های دمایی در رادیاتور

پس از گرم شدن رادیاتورها، یک جفت دستکش عایق معمولی ​​بپوشید و در اطراف خانه قدم بزنید و همه آنها را لمس کنید. (اگر دستکش شما خیلی ضخیم باشد، نمی توانید تغییرات دمایی را تشخیص دهید). اگر مقدار هوای به دام افتاده در رادیاتورها کم باشد، اکثر قسمت های رادیاتور گرم خواهد بود. اما اگر مقدار هوا زیاد باشد، حتی ممکن است پنجاه درصد یا بیشتر قسمت های رادیاتور خنک باقی بمانند. گاهی اوقات، متوجه خواهید شد که چندین رادیاتور در نیاز به هواگیری دارند. معمولاً بهتر است ابتدا رادیاتورهای دورتر از دیگ بخار یا سیستم گرمایش مرکزی پکیج را ابتدا هواگیری کنید. ممکن است متوجه شوید که برخی از رادیاتورها حتی یک ساعت پس از روشن کردن گرمایش کاملاً سرد هستند. مواردی مانند این معمولاً نشان می دهد که دستگاه پر از هوا است.

مرحله 3: خاموش کردن سیستم گرمایشی

مرحله 3 خاموش کردن سیستم گرمایشی
مرحله 3 خاموش کردن سیستم گرمایشی

در مرحله بعدی از آشنایی با نحوه هواگیری رادیاتور، لازم است به سیستم گرمایش مرکزی برگردید و قبل از اقدام به تخلیه و هواگیری رادیاتور، آن را خاموش کنید. برخی از سیستم ها به پمپ هایی متکی هستند که اگر سیستم را در حین کار باز بگذارید، هوای اضافی به داخل سیستم مکش می کنند.

مرحله 4: خنک شدن رادیاتورها

اجازه دهید رادیاتورها خنک شوند. اگر رادیاتورها هنوز گرم هستند، سعی نکنید آن ها را هواگیری کنید. انجام این کار می تواند منجر به پاشیده شدن آب جوش هنگام باز کردن دریچه شده و به شما آسیب برساند. همان طور که گفته شد، نحوه هواگیری رادیاتور ساده است اما باید نکات ایمنی رعایت شود تا آسیبی به کسی وارد نشود. خنک شدن رادیاتورها یک مزیت دیگر هم دارد که موجب می شود تلاطم آب داخل رادیاتور کم تر شده و در نتیجه خروج هوا از آن راحت تر شود.

 مرحله 5: انتخاب رادیاتورها برای هواگیری

مرحله 5انتخاب رادیاتورها برای هواگیری
مرحله 5انتخاب رادیاتورها برای هواگیری

در این مرحله، باید تعیین کنید که ابتدا کدام رادیاتورها را می خواهید هواگیری کنید. اگر تنها یک رادیاتور در خانه شما وجود دارد که به درستی کار نمی کند، می توانید ادامه دهید و از این مرحله صرف نظر کنید. اگر با چند رادیاتور مشکل دارید، فهرستی ایجاد کنید که ترتیب هواگیری آن ها را نشان می‌دهد. نحوه هواگیری حوله خشک کن نیز مشابه با رادیاتورهای معمولی است و تفاوت چندانی ندارد. همانطور که قبلا توضیح داده شد، ابتدا بهتر است در یک طبقه از دورترین رادیاتورها به سیستم گرمایش مرکزی شروع کنید.

مرحله 6: جمع کردن وسایل

لوازم اطراف رادیاتور را جمع آوری کنید زیرا نحوه هواگیری رادیاتور ممکن است طوری باشد که موجب پاشیدن آب به وسایل اطراف شود. به همین دلیل بهتر است فرش اطراف آن و برخی لوازم حساس دیگر را از اطراف رادیاتور دور کرد. یک حوله کهنه برای خشک کردن کف اطراف رادیاتور در نظر بگیرید تا در صورت هرگونه سرریز بتوانید سریع آن را خشک کنید. به علاوه یک پارچه دستی دیگر نیز برای پاک کردن قطراتی که از دریچه رادیاتور بیرون می آید نیاز دارید.

مرحله 7: کلید هواگیری

مرحله 7 کلید هواگیری
مرحله 7 کلید هواگیری

برای هواگیری لازم است کلید مناسب تخلیه رادیاتور را در اختیار داشته باشید. این کلیدها کاملاً عمومی نیستند و برای انواع رادیاتورها مثل رادیاتور پره ای یا پنلی ممکن است متفاوت باشند. کلیدها توسط تولید کنندگان رادیاتور عرضه می شوند. اگر شما کلید رادیاتورهای خود را پیدا نمی کنید می توانید از فروشگاه های معتبر آن را تهیه کنید. برخی از رادیاتورهای جدیدتر از اتصال پیچ گوشتی سر صاف برای کنترل جریان داخل رادیاتور استفاده می کنند.

مرحله 8: انجام هواگیری

در مرحله بعدی از مراحل آشنایی با نحوه هواگیری رادیاتور، کلید تخلیه رادیاتور را بردارید و آن را در شیر مربوط به آن که معمولاً در سمت مخالف رادیاتور از شیر کنترل آب قرار دارد، وارد کنید. بیشتر دریچه‌های تخلیه یک قطعه فلزی کوچک و دایره‌ای هستند که در وسط آن یک سوراخ مربعی برای کلید خونریزی وجود دارد. همانطور که کلید را وارد می کنید، باید احساس کنید که آنها به هم قفل شده اند. مرحله بعدی این است که کلید را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شیر آزاد شود. لطفا این کار را به آرامی انجام دهید. همانطور که کلید را می چرخانید، باید صدای خش خش را بشنوید زیرا تمام هوای اضافی شروع به خارج شدن می کند. حتی اگر مدتی پیش گرمایش را خاموش کرده باشید، ممکن است هوا گرم باشد، بنابراین دستکش بپوشید و صورت خود را از دریچه دور نگه دارید.

چگونه یک رادیاتور را بدون کلید هواگیری کنیم؟

چگونه یک رادیاتور را بدون کلید هواگیری کنیم؟
چگونه یک رادیاتور را بدون کلید هواگیری کنیم؟

برخی از رادیاتورهای مدرن مثل برخی مدل های حوله خشک کن ممکن است دارای دریچه های هواگیری متداول نباشند. در این حالت، تیغه پیچ گوشتی سر صاف خود را در شیار قرار دهید. سپس به آرامی در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا صدای خش خش هوا را بشنوید. هرگز یک دریچه هواگیری را به طور کامل آزاد نکنید. فشار در سیستم باعث خروج آب از آن می شود.

مرحله 9: اتمام صدای خش خش

هنگامی که دریچه باز شد، به شنیدن صدای خش خش ادامه دهید و منتظر بمانید تا متوقف شود. فشار در سیستم به طور خودکار هوای ناخواسته را خارج می کند. هنگامی که بیشتر هوا خارج شد، دریچه شروع به چکیدن آب می کند. (آب به صورت جت از دریچه های سر صاف به بیرون فوران می کند). معمولاً صدای خش خش بین بیست تا سی ثانیه طول می کشد، اما همه این ها به میزان هوای موجود در سیستم و قطر روزنه ای که هوا از آن خارج می شود بستگی دارد.

مرحله 10: بستن شیر

مرحله 10 بستن شیر
مرحله 10 بستن شیر

هنگامی که متوجه چکیدن آب شدید، هواگیری کامل شده است و شما باید دریچه را سفت کنید. با استفاده از یک کلید یا پیچ گوشتی سر صاف، سوپاپ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که احساس مقاومت کنید. از سفت کردن بیش از حد سوپاپ خودداری کنید. سفت شدن بیش از حد می تواند به رزوه ها یا خود سخت افزار سوپاپ آسیب برساند و در آینده هواگیری رادیاتور را دشوارتر کند.

مرحله 11: آب ریخته شده را پاک کنید

گاهی اوقات با هواگیری آب بیرون می ریزد. سعی کنید تا جایی که می توانید آن را پاک کنید تا از زنگ زدن لوله ها یا بدنه رادیاتور جلوگیری کنید. هنگامی که مرحله 11 را برای دورترین رادیاتور از سیستم گرمایش مرکزی کامل کردید، به مرحله بعدی بروید و این روند را تکرار کنید. اگر رادیاتورهای مختلفی در خانه خود دارید، بهتر است بدانید که اصول و نحوه هواگیری رادیاتور به طور کلی یکسان است.

مرحله 12: گرمایش رادیاتور را بررسی کنید

مرحله 12 گرمایش رادیاتور را بررسی کنید
مرحله 12 گرمایش رادیاتور را بررسی کنید

بعد از اینکه تمام رادیاتورهای خود را هواگیری کردید، وقت آن است که گرمایش آن ها را مجددا بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز همانطور که باید کار می کند. هنگامی که گرمایش به مدت ده دقیقه یا بیشتر روشن شد، مرحله 2 را تکرار کنید و دمای تمام رادیاتورهای خانه را بررسی کنید. این بار باید همه جای رادیاتور داغ باشد. اگر متوجه لکه های سرد شدید، نشان می دهد که هواگیری شما موفقیت آمیز نبوده و هوای بیشتری در سیستم وجود دارد. در این صورت، باید صبر کنید تا رادیاتورها خنک شوند و دوباره این مراحل را امتحان کنید.

مرحله 13: تنظیم فشار پکیج

هواگیری رادیاتورها با حذف هوا و از دست رفتن مقداری آب موجود در سیستم همراه است که می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در فشار دیگ یا همان سیستم گرمایش مرکزی پکیج شود. بنابراین هنگامی که هواگیری تمام رادیاتورهای خود را انجام دادید، باید سیستم گرمایشی را مجدداً تحت فشار قرار دهید. اگر کاهش فشار زیاد باشد، ممکن است سیستم شما در گرم­کردن طبقات بالایی و یا رادیاتورهای دورتر، مشکل داشته باشد و یا سیستم گرمایش مرکزی به دلیل فشار کم راه اندازی نشود. در این حالت باید سیستم را دوباره تحت فشار قرار دهید. حلقه پرکننده مرکزی متصل به دیگ خود، که شبیه یک شیر آب است و به منبع اصلی آب متصل است را پیدا کنید. آن را باز کنید و پس از رسیدن به سطح فشار مورد نظر ببندید. معمولا فشار در یک خانه مسکونی بین 1.0 تا 1.5 بار است.

منابع: skillstg ، boilerguide

2 thoughts on “آموزش هواگیری رادیاتور

  1. عاطفه says:

    ترو خدا جواب بدید من پیچو کامل باز کردم کلی آب سیاه ازش خارج شد بعدش کاملا از کار افتاد سیستم الان باید چیکار کنم

    • kianoush says:

      سلام . فشار پکیج را چک کنید احتمالا از 1/5 کمتر شده.
      شیر پر کن پکیج را باز کنید تا فشار به 1/5 برسد مشکل حل می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
  • هیج محصولی در سبد نیست
تمامی قیمت ها بروز میباشد.
0