دلایل گرم نشدن حوله خشک کن ها

دلایل گرم نشدن حوله خشک کن ها

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از نصب حوله خشک کن در سرویس بهداشتی و یا حمام منزل خود و یا روشن کردن آن بعد از یک فاصله زمانی، متوجه شده باشید که حوله خشک کن به خوبی و یا به طور کامل گرم نمی شود. این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای این که بهتر بتوان دلایل آن را تشخیص داد باید با دقت نوع سرد بودن حوله خشک کن را شناسایی کرد. برای مثال این که حوله خشک کن از قسمت های بالایی سرد شود یا از قسمت های پایینی هرکدام می تواند یک دلیل جدا داشته باشد که در ادامه به تفصیل به آن ها پرداخته می شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی انواع علت گرم نشدن حوله خشک کن بپردازیم.

درست کارکردن سیستم گرمایش مرکزی

برای بررسی علت گرم نشدن حوله خشک کن در وهله اول باید روشن بودن دستگاه گرمایش مرکزی یا همان پکیج و همچنین بازبودن شیرهای حوله خشک کن را چک کرد. مطمئن شوید سیستم گرمایش مرکزی شما واقعاً کار می کند. می توانید دستگاه را یک بار خاموش و روشن یا ریستارت کرده و کمی به آن زمان بدهید و دوباره وضعیت گرم شدنش را چک کنید. در بسیاری از موارد مشکل برطرف شده و حوله خشک کن گرم می شود. معمولا در صورتی که مشکل از سیستم گرمایش مرکزی باشد، بقیه رادیاتورهای موجود در خانه نیز گرم نمی شوند و یا این که ممکن است شما در تامین آب گرم نیز مشکل داشته باشید. گاهی ایجاد سرو صدا توسط این دستگاه می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل در آن باشد. در صورتی که با خاموش و روشن کردن، مشکل حل نشد بهتر است با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

تنظیمات سیستم گرمایش مرکزی

تنظیمات سیستم گرمایش مرکزی
تنظیمات سیستم گرمایش مرکزی

در برخی مواقع، علت گرم نشدن حوله خشک کن به دلیل مناسب نبودن تنظیمات آن می باشد. برای مثال برای فصل های سرد تنظیمات دمایی بیشتر از فصل های گرم است. بنابراین بهتر است تنظیمات آن را چک کنیم تا متناسب با دمای هوا باشد. مورد دیگری که باید چک شود، فشار دستگاه است که معمولا در حالت نرمال باید بین  1.5 تا 2 بار قرار داشته باشد. پمپ و ترموستات پکیج را هم بررسی کنید تا مطمئن شوید به طور صحیح در حال کار کردن هستند. شیر ورودی گاز نیز یکی از مواردی است که باید کنترل شود که سایز آن مناسب بوده و اشکالی در ورودی آن به وجود نیامده باشد. گاهی نیز ممکن است به دلیل افت فشار گاز، پکیج خوب کار نکند.

انتخاب ظرفیت مناسب سیستم گرمایش مرکزی

علت گرم نشدن حوله خشک کن می تواند به این دلیل باشد که ظرفیت سیستم گرمایش مرکزی و یا پکیج متناسب با متراژ و مساحت منزل شما و تعداد رادیاتورها، به درستی انتخاب نشده است. در این حالت سیستم قادر به گرم کردن رادیاتورهای مختلف و هم چنین حوله خشک کن نیست. بنابراین بهتر است این سیستم با یک سیستم با ظرفیت بیشتر تعویض شود.

نیاز به هواگیری صحیح

نیاز به هواگیری صحیح
نیاز به هواگیری صحیح

پس از نصب حوله خشک کن لازم است که هواگیری آن انجام شود. هم چنین در سرویس های سالیانه نیز برای بهبود عملکرد رادیاتور هواگیری انجام می شود. بنابراین در بیشتر مواقع، علت گرم نشدن حوله خشک کن، نیاز به هواگیری است. با گذشت زمان در این حالت درواقع هوا درون لوله های رادیاتور حوله خشک کن به دام افتاده است و موجب می شود که حرکت آب گرم درون رادیاتور با مشکل روبرو شده و در نهایت گرمایش به طور موثر انجام نشود. معمولا در این حالت چون هوا سبک است به قسمت های بالایی رادیاتور رفته و اگر با دست دمای قسمت های مختلف رادیاتور را چک کنید متوجه خواهید شد که بخش های بالایی سردتر است. این موضوع باعث می شود که حوله خشک کن برای رسیدن به یک دمای معین لازم باشد که بیشتر کار کند که در نتیجه هزینه های انرژی افزایش پیدا می کند.

چگونه می توان مطمئن شد که حوله خشک کن نیاز به هواگیری دارد؟

ممکن است متوجه شوید که نرده های حوله خشک کن گرم نمی شوند و به طور خاص، ردیف های بالایی نسبت به پایین ترها سردتر هستند. همچنین ممکن است شما در لوله های رادیاتور صدای کوبیدن یا انگشت زدن را شنیده باشید. این معمولاً در اثر هوای محبوس شده ایجاد می شود و هواگیری به طور معمول این مسئله را حل می کند.

چگونه باید هواگیری را انجام داد؟

چگونه باید هواگیری را انجام داد؟
چگونه باید هواگیری را انجام داد؟

نحوه هواگیری حوله خشک کن نسبتا ساده است و شما در صورتی که فقط کمی با کارهای فنی و تاسیساتی آشنایی داشته باشید به راحتی می توانید این کار را خودتان انجام دهید. کافی است با پیچ مخصوص هواگیری، شیر رادیاتور را به آرامی و با احتیاط باز کرده تا هوای محبوس در رادیاتور به طور کامل بیرون بیاید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که مطمئن شوید که دیگر هوایی در رادیاتور باقی نمانده است و آب شروع به جاری شدن کند. موارد ایمنی را رعایت کنید زیرا ممکن است آب رادیاتور داغ باشد و سبب سوختگی شود یک پارچه یا حوله مناسب دور شیر بگیرید تا از پاشیدن بخار یا آب به اطراف جلوگیری کنید. قبل از این که اقدام به هواگیری کنید بهتر است دستگاه را خاموش کنید تا آب موجود در رادیاتور کمی خنک تر شود.

شیرهای ورودی و خروجی را بررسی کنید.

اگر همه قسمت های حوله خشک کن سرد باشد علت گرم نشدن حوله خشک کن می تواند مربوط به شیرهای رادیاتور باشد. اطمینان حاصل کنید که هر دو شیر در سمت چپ و راست حوله خشک کن شما باز هستند و اگر یک شیر ترموستاتیک دارید (سوپاپی که به شما امکان می دهد دما را تنظیم کنید و آن را به صورت خودکار تنظیم کنید)، از روشن بودن رادیاتور اطمینان حاصل کنید. ممکن است شیرها به هر دلیلی گرفته باشند و یا خوب کار نکنند، اگر فکر می کنید این طور است، با یک مهندس حرفه ای تماس بگیرید که بتواند به درستی مشکل را تشخیص دهد و در صورت لزوم شیرها را با یک شیر جدید تعویض کند.

اشتباه در اتصال شیرهای ورودی و خروجی

اشتباه در اتصال شیرهای ورودی و خروجی
اشتباه در اتصال شیرهای ورودی و خروجی

در برخی مواقع ممکن است شیرهای ورودی و خروجی جابجا متصل شده باشند. این بدین معنی است که برای مثال ورودی آب گرم از سیستم گرمایش مرکزی به جای این که به شیر ورودی حوله خشک کن متصل شده باشد به خروجی آن متصل شده و بالعکس. این موضوع سبب می شود که به سیستم گرمایش مرکزی فشار بیاید. در این حالت برای تعمیر حوله خشک کن و تغییر لوله ها بهتر است با یک تعمیرکار مشورت شود.

بالانس نبودن رادیاتورها

چنان چه تعدادی از رادیاتورهای موجود در سیستم گرمایشی گرم بوده و تعدادی از آن ها به اندازه کافی گرم نباشند این می تواند به دلیل بالانس نبودن گردش آب ورودی و خروجی در رادیاتورها باشد. این مشکل با فاصله رادیاتور یا حوله خشک کن از سیستم گرمایش مرکزی یا همان پکیج ارتباط مستقیم دارد. بنابراین باید شیرهای ورودی و خروجی رادیاتورهای مختلف طوری تنظیم شوند که همگی به طور کامل گرم شوند. برای این کار می توانید از یک تعمیرکار با تجربه کمک بگیرید.

ایجاد سوراخ و نشتی در حوله خشک کن

ایجاد سوراخ و نشتی در حوله خشک کن
ایجاد سوراخ و نشتی در حوله خشک کن

در برخی موارد ممکن است علت گرم نشدن حوله خشک کن، سوراخ شدن آن باشد. سوراخ شدن رادیاتور موجب می شود که آب گرم از رادیاتور خارج شود و علاوه بر این که در دراز مدت ممکن است موجب تخریب حوله خشک کن شود در عملکرد گرمایشی آن نیز اختلال ایجاد می کند و سبب می شود که دما به اندازه کافی بالا نرود. بنابراین در صورت سوراخ شدن حوله خشک کن باید محل سوراخ را با روش های مناسب ترمیم کرده و کاملا پوشاند.

نیاز به شستشوی سیستم

گرم نشدن حوله خشک کن می تواند مربوط به گرفتگی و وجود رسوبات و لجن ها در رادیاتور یا حوله خشک کن باشد. فرآیند شستشوی سیستم شامل از بین بردن لجن و رسوبی است که با گذشت زمان در سیستم گرمایش مرکزی شما گیر کرده و باعث اختلال در عملکرد صحیح آن شده است. یکی از نشانه های این وضعیت این است که حوله خشک کن در قسمت های بالایی گرم است اما در قسمت های پایینی که لجن و مواد آلاینده رسوب کرده اند سرد است، زیرا لجن موجود در پایین رادیاتور می تواند از گرم شدن مناسب این منطقه جلوگیری کند. در این حالت بهتر است با یک تعمیکار تماس بگیرید تا شستشوی سیستم را به طور موثری انجام بدهند. گاهی نیز می توان از انواع مواد ضد رسوب و جرم گیر برای پاکسازی رادیاتور حوله خشک کن استفاده کرد.

روشن نشدن حوله خشک کن برقی

شما هرروز صبح برای استحمام روزانه به راحتی از حوله خشک کن کن استفاده می کنید اما ممکن است یک روز صبح متوجه شوید که این رادیاتور دیگر روشن نمی شود و کار نمی کند. در این حالت معمولا مشکل حوله خشک کن برقی مربوط به سوئیچ آن است. برای این که مطمئن شوید که مشکل حوله خشک کن شما از سوییچ است باید آن را تست کنید. برای این کار به یک اهم متر دیجیتال نیاز دارید. پس از این که مطمئن شدید سوییچ درست کار نمی کند باید آن را تعویض کنید. برای تعویض، سوئیچ را از حوله خشک کن جدا کرده و سپس، سوئیچ جدید خود را همانند سوئیچ قبلی به سیم ها وصل کنید.

منابع: warmlyyours، plumbcare ، bestheating

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
  • هیج محصولی در سبد نیست
تمامی قیمت ها بروز میباشد.
0